Billions of Comrades - Rondate (Black Basset Records)

Erik Vandamme    3 december 2017

Het verwondert ons steeds opnieuw dat bands uit Wallonië of Brussel het vaak  moeilijk hebben om voet aan de grond te krijgen in Vlaanderen, of Vlaamse bands soms extra inspanningen moeten doen om over de taalgrens enige feedback te krijgen. In tijden waar je via het internet in één enkele 'muisklik' artiesten kunt ontdekken in bijvoorbeeld Afrika of Azië, is dat toch enorm verwonderlijk. Billions of Comrades zijn zo een band uit die Brusselse underground scene. Die reeds sinds 2011 aan de weg timmert. En ondertussen over die taalgrens geen onbekende meer zijn. De band levert een mengelmoes van synthesizer klanken, bevreemdende percussie, elektronische huzarenstukken, bezwerende vocalen tot knipogen naar bijvoorbeeld de jaren '80, met beide voeten in de toekomst af. Met hun debuut Grain gooide Billions of Comrades heel hoge ogen. Op 28 oktober kwam een gloednieuwe schijf op de markt via Black Basset Records. We namen Rondate onder de loep, en gaven het kleinood enkele intensieve luisterbeurten. Wat nodig bleek te zijn.

Want eerlijk is eerlijk, Billions of Comrades levert niet direct een heel toegankelijke plaat af, maar eentje waarvoor je als luisteraar een inspanning moet doen. Na elke luisterbeurt ontdek je bovendien weer gloednieuwe elementen, wat aangeeft dat we hier met een heel avontuurlijke band en plaat te maken hebben. Billions of Comrades tast zijn mogelijkheden voortdurend af, verlegt daarbij grenzen en durft bovendien te improviseren met klanken. Een enorm pluspunt, waardoor we eigenlijk al vanaf die eerste luisterbeurt over de streep werden getrokken.

'Experimenteren met geluiden' is dan ook de rode draad doorheen songs als Echidna, Minor tot Posse. Zowel vocaal als instrumentaal weet Billions of Comrades je telkens opnieuw te verrassen. Bij elke luisterbeurt opnieuw en opnieuw. Eigenlijk komt er haast geen einde aan de subtiele ontdekkingen die we doen. De bedwelmende stem van Manzito Johnathan in combinatie met betoverende klanken en percussie verdoven  je daarbij enerzijds, maar doen je anderzijds ook zweven over de dansvloer. Haast in hypnose worden we bij elke song in trance gebracht, en weggevoerd naar een andere wereld buiten de harde realiteit.

Die avontuurlijke tot heel experimentele aanpak, waarbij bovendien uiteenlopende muziekstijlen van postpunk tot psychedelische muziek worden vermengd tot een exotisch geheel. Komen we ook bij daarop volgende songs tegen. Rondate, Moak en Sheval zijn inderdaad songs die eerder ingenomen stellingen nog wat meer in de verf zetten.  Zonder meer is Rondate dan ook een schijf die je letterlijk moet ondergaan, de nodige kansen geven en vooral met het verstand op nul gewoon je door de muziek laten begeleiden naar de kleurrijke wereld die deze Brusselse band je aanbiedt.

Billions of Comrades biedt met Rondate een heel gevarieerde, experimentele en bedwelmende plaat aan. Die bij elke luisterbeurt opnieuw andere geheim prijs geeft. De bijzondere stem van Johnathan, die verschillende uiteenlopende toonaarden aankan, in combinatie met tovenaars van klanken. Zowel wat percussie als synthesizer betreft. Zorgt ervoor dat dit een waar kunstwerk van een schijf is geworden, voor fijnproevers die houden van avontuurlijke tripjes doorheen allerlei uiteenlopende muziekstijlen. Van postpunk, over Industrial - We herkennen zelfs een streepje Nine Inch Nails. Naar psychedelische muziek. We komen het allemaal tegen op deze schijf. Kortom, een ontdekkingsreis, waard om te ondernemen als je houdt van dat meer dan gewoon een plaat beluisteren. Billions of Comrades levert met Rondate inderdaad veel meer dan gewoon een schijf boordevol muziekjes af. Billions of Comrades verheft muziek tot een ware kunstvorm. Is onze eindconclusie.

De luisteraar heeft altijd het laatste woord. U kunt Rondate ook beluisteren en aankopen via bandcamp Het loont de moeite, geef de plaat en band echter vooral de tijd om hen te leren begrijpen.

1. Echidna 03:37
  2. Minor 04:07