Artiesten in de kijker: Viktor ''uiteindelijk moet je die intimiteit ook kunnen creëren in grotere zalen. Dus als de tijd rijp is? Laat dat sportpaleis maar komen!" . ''

Erik Vandamme    3 december 2017

Eén van mijn vele ontdekkingen in 2017 was de band Viktor. Dit is het gezelschap rond de getalenteerde artiesten zangeres Dilys Cosemans en pianiste/zangeres Nina Kortekaas. Ooit begonnen als een duo, maar ondertussen uitgebreid tot een compact geheel. Met de EP Child Again , uitgebracht als als trio samen met drummer Jonas Boutsen, liet Viktor voor het eerst van zich horen. Een goede maand geleden bracht viktor een nieuwe EP op de markt Your Eyes. Waarover we schreven: "De rode draad, naast de indrukwekkende aanpak van elk van de muzikanten, is de kruisbestuiving tussen zangeres Dilys met pianiste/zangeres Nina. Die door hun talenten te laten samensmelten, zorgen voor een toch vrij uniek concept. Het lijkt wel of ze voor elkaar zijn geboren, hun talenten apart zijn uiteraard niet te onderschatten. Maar pas als beide worden samengesmolten, tot één geheel, ontstaat iets magisch en wonderbaarlijks dat we niet elke dag tegen komen in de muziekwereld. Deze EP is pas een begin, van wat naar onze mening kan uitmonden in een heel succesvolle carrière in het muziekgebeuren in binnen- en buitenland. "

Ook 'live' kon Viktor ons enorm bekoren. Over hun release show in Arenbergschouwburg (Antwerpen) - 20/10/2017 . Schreven we het volgende: ''Viktor is een band met enorm veel potentieel, dat bewezen ze op deze EP voorstelling. Het is ook een band die nog volop aan het groeien is. En het is bovendien een band die bestaat uit muzikanten en twee zangeressen die op een hoogstaand niveau hun ding doen. Bovendien stralen elk van hen enorm enthousiasme uit, de leuke en warmhartige interacties naar het publiek toe bezorgden ons een glimlach op de lippen. We genoten met volle teugen, en honderden mensen aanwezig op deze voorstelling, met ons."

Op vrijdag 1 december zakten we af naar Gent voor een heel intiem en fijn concert van Viktor, als duo, in Treck Hostel te Gent. Treck Hostel is een klein en fijn jeugdherberg gelegen vlak bij het water, en niet ver van het centrum van Gent. Er waren opvallend wat buitenlandse toeristen aanwezig, die dus prompt - gratis en voor niets - één van de meest talentvolle duo's konden zien optreden. Treck Hostel is bovendien een aanrader voor wie wil overnachten in Gent. Niet alleen doordat het goed gelegen is, ook de vriendelijke ontvangst, het aanbod van Belgische bieren en snacks. De gezellige bar/café. De gezellige atmosfeer die er heerst. Zijn reden genoeg om als je ooit in Gent wil overnachten, daar te overnachten. Bezoek gerust de website van het Hostel eens voor meer informatie: Treck Hostel

Finale van 'Imagine' In Roemenie

Voorafgaande aan hun concert hadden wij een fijn gesprek met Dilys Cosemans en Nina Kortekaas over verleden, ontstaan van de band, heden en toekomst.Over het ontstaan van Viktor zeggen de dames

''Wij zijn al enkele jaren samen met muziek bezig, eigenlijk al van de middelbare school. In eerste instantie gezellig samen op ons kamertje. Maar na enkele jaren wilden we wel wat meer. Dus besloten we een echte band op te richten''.

Waar komt de naam 'Viktor' vandaan, vroegen we ons af?

"Omdat we twee vrouwen waren, vonden we het wel leuk om een typische mannen naam te kiezen als groepsnaam. Viktor , met een 'K', vonden we wel leuk klinken, vandaar.''

In 2012 stond Viktor als duo in de finale van Imagine in Roemenie. Een wedstrijd waar artiesten over de gehele wereld mochten aantreden.

''We besloten daar aan mee te doen. wonnen in Vlaanderen en in België en dachten dat dit wel het hoogste was dat we konden bereiken. Uiteindelijk werden we tot ons verrassing uitgenodigd om de finale mee te doen in Roemenie, waar we een tweede plaats behaalden''

Op de vraag welke betekenis sommige songs hebben antwoord Dilys en Nina.

"Child Again gaat vooral over een ouder wordende vrouw, die het moeilijk heeft om te aanvaarden dat haar jonge jaren nu definitief voorbij zijn. Het daarmee omgaan, en hoe. Is de rode draad doorheen de song. 'Your Eyes' gaat dan eerder over jaloezie. Maar dan in een heel extreme vorm''.

Binnen hun muziek horen we allerlei stijlen terugkomen. Ook daarvoor heeft Viktor bewust gekozen. Ze willen zich vooral niet laten vastpinnen op één muziekstijl.

''We voegen onze invloeden samen, en proberen nieuwe dingen uit. Wat we nu doen, zal wellicht volgend jaar weer anders zijn. Onze eerste EP klinkt daardoor ook helemaal anders dan de vorige. Daarom zijn we ook uitgebreid met een gitarist, bassist en drummer. Om het geluid voller en eventueel steviger te maken. Wat toch is gelukt.''

De uiteindelijke ambitie

''Moesten jullie de kans krijgen om in bijvoorbeeld in het Sportpaleis te staan zouden jullie dat ook doen?''

"Aanvankelijk vonden we het Sportpaleis niet zo bij ons passen, omwille van de grootsheid daarvan. We prefereerden eerder zalen als bijvoorbeeld Ancienne Belgique. Omdat die 'kleiner' zijn, en daar meer kansen waren om intiem te blijven met je publiek. Echter, moet je die intimiteit uiteindelijk ook kunnen creëren in grotere zalen. Je moet daar als performer gewoon klaar voor zijn. Dus als de tijd rijp is? Laat dat sportpaleis maar komen!''

Als duo brengt de band hun muziek op een pakkende, eerder intieme wijze. Met een lach en een traan weet Viktor de toeristen in het Hostel te bekoren. Soms kan daar een kwinkslag vanaf tot zelfs een schaterlach. Vaak bezorgt de stem van Dilys je eveneens een ware krop in de keel. Ik was echter vooral onder de indruk van de samenvloeiing tussen de twee keyboards,  waarbij de samensmelting van beide stemmen je letterlijk doet wegdrijven naar de zevende hemel. Aan de reacties te horen en zien in het Hostel, ze kregen bijvoorbeeld iedereen muisstil bij het wondermooie Your Eyes . Waren wij niet de enige die in diepe ontroering werden gebracht. Doorheen het gehele concert speelde Viktor bovendien alsof daar een overvolle zaal fans naar hen stonden te kijken. De dames beschikken niet alleen over hoge muzikale en vocale capaciteiten, ze zijn ook klasse entertainers en stralen een zeker, jeugdig charisma uit. Waardoor je als aanhoorder prompt overslag gaat. In 2018 zou er een nieuwe single en video worden gelanceerd. Viktor gaat uiteraard op tournee, en blijft stevig aan de weg verder timmeren. Op basis van dit gezapige en intiem concert in Gent, en de release show. Maar ook de laatste EP van deze band. Ziet de toekomst van Viktor er alvast heel rooskleurig uit.

Voor alle informatie over Viktor verwijzen we jullie graag door naar de facebook pagina  van de band