Trespass - Footprints in the rock (Mighty Music)

Erik Vandamme    23 januari 2018

De NWOBHM / Heavy Metal band Trespass timmert reeds sinds 1979 aan de weg. De Engelse band bracht met de regelmaat van de klok heel knappe schijven uit en heeft daardoor gaandeweg een stevige reputatie opgebouwd binnen de scene. Trespass is bovendien één van die bands die een enorme invloed heeft gehad op grote bands binnen het heavy metal en aanverwante gebeuren. De band hield er begin jaren '80 vroegtijdig mee op. Maar herrees uit de doden in 2015. Met nog steeds Mark Sutcliffe als zanger/frontman. Via Mighty Music kwam een gloednieuwe schijf op de markt Footprints in the Rock. Een heel aanstekelijke en eerlijke NWOBHM schijf, die het beste uit het verleden samenvoegt met de spontaniteit uit het heden.

De band bestaat anno 2018 uit een mengelmoes van oudgedienden en jong geweld. Een kruisbestuiving die doorgaans zorgt voor extra energie om het dak er compleet te laten afgaan. Bij songs als Momentum, Be Brave, Mighty Love, Prometheus. Ontstaat inderdaad een adrenalinestoot die ons doet terugflitsen in de tijd. Maar  het mag duidelijk zijn dat Trespass niet zomaar grasduint doorheen dat verleden. Eerder wordt letterlijk een nieuwe bladzijde omgedraaid. En daarvoor kunnen we alleen maar bewondering opbrengen.

Niet alleen is Mark nog steeds opvallend goed bij stem. Hij laat zich anno 2018 omringen door eerste klas muzikanten. Die de songs naar een Hemels hoog niveau optillen. Jason Roberts (drums), Danny Biggin (bas), Joe Fawcett (gitaar). Razen door hun overweldigend inbreng als een wervelwind over de hoofden heen. Hierop stil zitten was onmogelijk. Riff na Riff, drum salvo na drum salvo voelen we telkens opnieuw die adrenalinestoot naar boven komen. Om daarna over te gaan tot een potje stevig headbangen, en uiteindelijk compleet uit de bol te gaan.  Mark ontpopt zich op deze schijf bovendien tot een ware leider, die de teugels strak houdt, maar je voelt ook aan dat hij zich volledig kan en mag uitleven.

Daar waar bands bij hun reünie verzanden in flauw afkooksel van wat ooit is geweest. Geeft Trespass zijn muziek die jeugdige injectie die het nodig heeft om als het ware herboren te worden. En ervoor te zorgen dat Respass letterlijk opstaat uit de doden, zonder zichzelf belachelijk te maken. Mark Sutcliffe amuseert zich bovendien kostelijk op Footprints in the rock. Alsof een zware last van hem is weggevallen, en hij een verjongingskuur heeft gevolgd.  Gerugsteund door klasse muzikanten die telkens opnieuw die lat enorm hoog leggen. Zorgt dit  ervoor dat Footpints in the Rock die NWOBHM jaren terug doet heropleven, alsof die nu pas zijn begonnen.

EINDCONCLUSIE:

We kunnen dan ook spreken van een geslaagde 'comeback' van een band die ooit subtiel zijn stempel wist te drukken op het NWOBHM gebeuren. We krijgen een parel van een Heavy Metal plaat voorgeschoteld waarop elk van de songs de perfectie overstijgen, zonder die spontaniteit uit het oog te verliezen. Trespass heeft het nooit moeten hebben van luid en hard uithalen, eerder door gestroomlijnde klanken en riffs gevoelige snaren raken. Dat blijkt op Footprints in the Rock nog steeds het geval. Echter met het oog naar de toekomst gericht.

Tracklist

1. Momentum 04:02
  2. Be Brave 03:53