Dubbe And The Beast ‎– La Bestia Debe Morir (Post Records)

Erik Vandamme    4 februari 2018

Hij heeft feitelijk geen introductie nodig. Een beetje rock, punk fanaat kent hem uiteraard al heel veel jaren. Frank Dubbe is de bezieler van de band Revenge 88. Die ooit furore maakte met knallende singles als Belgium en Sister Claw. Nu Gitarist Misten Duyvekonck en drummer luc Steen blijkbaar met eigen projecten bezig zijn. En Revenge 88 dus even in de koelkast ligt. Vond Frank het tijd worden om ook een nieuw project mee te werken. Samen met bassist Glenn Rotsaert (Thin Line Men) Patrick en Kristof Kimpe (gitaar) en Animal (drums). werd een band uit de grond gestampt onder de naam Dubbe and the Beast. Van het één kwam het ander, en dus werd ook besloten een plaat uit te brengen. Via Post Records bracht Dubbe and the beast La Bestia Debe Morir op de markt. Onze bevindingen:

Eerste vaststelling. Van een routineklus is hier geen sprake. Deze heren mogen dan al zoveel jaren muziek maken, de jeugdige spontaniteit loeit uit de boxen bij een lekker knallende song als La Bestia Debe Morir. Invloeden van pure punk worden samengevoegd met een brok old school rock-'n-roll. Telkens opnieuw en opnieuw. Het meest opvallende? Niet alleen de muzikanten bespelen hun instrumenten op enorm hoogstaand niveau. Frank klinkt vocaal nog steeds even rauw als voorheen. Uiteraard laat Frank zich daarbij omringen door muzikanten die met diezelfde gedrevenheid, vuurkracht en hoge dosis spelplezier hun ding doen als hijzelf. Het lijkt wel alsof Frank Dubbe en zijn maten dit project gebruiken als soort speeltuin om eens lekker loos te kunnen gaan. En daar is nooit iets mis mee.

Wild Fire Rain laat dan weer een eerder gevoelige kant zien en horen van Dubbe and the beast. De combinatie tussen riffs die doorheen het vlees snijden, met die rauwe en doorleefde vocalen van frank bezorgt ons een ware krop in de keel. We voelen ons aanbeland in een rokerige pub , nippende aan een glas whisky. Een zalig gevoel van geborgenheid daalt over ons neer als de band deze song inzet. Perfectie, van de meest pure soort.

De Thin Line Men song Love Pray Curse. Brengt weer een potje van de meest puur klinkende rock muziek naar boven. Meeslepende drum en gitaar partijen, Frank zijn stem die wat hoger op gaat. Zonder al te geforceerd te klinken. Punk? Nee, Rock-'n-roll baby! De rock fan in mij zit alvast lekker mee te headbangen. En gaat over tot een potje stevig luchtgitaar spelen. Dubbe and the beast legt ook nu weer die lat enorm hoog. You kisses burn like Fire is een meezinger van formaat, waarbij het rock gehalte niet uit het oog wordt verloren. Om niet te verzanden in een al te 'kitsch' aanvoelend geheel. Gelukkig maar.Bij afsluiter  The Wheel wordt prompt de dwarsfluit boven gehaald. Ook dat is rock-'n-roll hoor. Luister maar eens naar een band als Jethro Tull. Waaruit dan weer blijkt dat Dubbe and the Beast van vele markten thuis is. Zo lang het maar lekker rockt. En dat doet deze plaat van begin tot einde.

Waaruit we kunnen besluiten:

Dubbe and the beast zoekt niet de gemakkelijke weg op, door bijvoorbeeld gewoon een kopie te worden van hun eigen bekende projecten. Nee, de heren doen eigenzinnig hun eigen ding. Zonder meer levert de band met La Bestia Debe Morir een enorm lekker aanstekelijke rock plaat af. Die alle ingrediënten van wat 'rock' voorstelt, naar boven brengt binnen vijf heel energieke songs, die bovendien enorm aan de ribben blijven kleven. Is onze eindconclusie.

1. La Bestia Debe Morir
  2. Wild Fire Rain
  3. Love Pray Curse (Lyrics By – Frank Dubbe / Music By – Thin Line M