Kudzu - Defeated (Push & Pull)

Erik Vandamme    3 februari 2018

Het duo Seth Goodwin - vocalist, synthesizer, and drum programmering en Mark Gillenwaters - vocalist en gitaar vormt samen het synthpop gezelschap Kudzu. De band uit Springfield werd opgericht in 2015 en bracht een debuut uit dat ons doet terugkeren naar de tijd toen dat genre heel populair was. Cairoglyphics werd dus vooral in postpunk en synthpop middens heel goed ontvangen. Kudzu heeft ondertussen niet stil gezeten. Op 2 maart komt een gloednieuwe schijf op de markt: Defeated. Deze wordt via Push & Pull uitgebracht op, u leest het goed, cassette + digitaal album. Onze bevindingen:

De heren combineren wilde post-punk met aanstekelijke synthpop en keren terug naar de jaren '80, zonder gedateerd te klinken. De lekker ijle vocalen, opzwepende synthesizer en percussie geluiden doen ons op een neer dansen op onze stoel. Nee, stilzitten hierop is echt onmogelijk. Some Cops, No Backbonen, Defeated klink fris, catchy en geven je prompt een goed gevoel vanbinnen. Door deze aanpak zal wellicht de dansvloer op stelten staan, als de heren in een club of festivalweide aantreden. Zeker weten!

Net door die op de dansspieren inwerkende uitstraling, blijf je gewoon meedeinend van begin tot einde. Alsof die jaren '80 nu pas zijn begonnen. Kudzu zorgt voor een wervelend dansfestijn dat door de boxen loeit, en daar kan nooit iets mis mee zijn. Vernieuwen? Nee, dat is er niet bij. De heren grasduinen uit een verleden, dat ooit wel eens ergens is voorgedaan. Maar als je op songs als Balking the Grave, Sleep in Disguise de aandrang voelt compleet uit de bol te gaan, zonder op te kijken? Dan zeuren we daar toch niet over.

Vergelijken gaan we niet doen. Maar de muziek van Kudzu ligt een beetje in verlengde van wat bands als Depeche Mode ook doen. Dansbare muziek maken, maar de aanhoorder toch ook subtiel een spiegel willen voorhouden. Althans dat maken we op aan titels als voornoemde Sleep in disguise of when you were mine. Vooral ook doordat sommige songs een zekere kwaadheid uitstralen. Echter, vooral werkt de plaat dus constant op de dansspieren. Vanaf Balking the Grave gaat alles de meer zwevende, maar nog steeds enorm dansbare, toer op. Om met een knaller te eindigen op het einde, als kers op de taart die kan tellen.

Kudzu vindt het Synthpop genre niet uit, of brengt iets nieuws onder de zon. Echter is Defeated vooral een heel aanstekelijke dansplaat. Waarin elementen van synthpop en post-punk worden vermengd tot een geheel waarop stilzitten onmogelijk is. De band grasduint doorheen muziek uit het verleden, zonder dat ze daardoor gedateerd klinken. En dat komen we niet altijd tegen bij die jaren '80 oplevingen. Liefhebbers van het betere new wave, post-punk en synthpop mogen met een gerust hart deze lekker catchy tot aanstekelijke parel aankopen. Is dan ook onze eindconclusie. Het loont de moeite.

Bestel uw exemplaar dus gerust via volgende bandcamp link

1. Some Cops 03:33
  2. No Backbone 03:10