Kayleth - Colossus (Argonauta Records )

Erik Vandamme    22 februari 2018

De Italiaans Psychedelisch Stoner Rock band Kayleth timmert sinds 2005 aan de weg. De band haalt zijn inspiratie bij Kyuss, Orange Goblin, 7zuma7 en Monster Magnet. Kayleth bracht met de regelmaat van de klok platen uit zoals daar zijn: Not Yet (2006), In The Womb Of Time (2008), Rusty Gold (2010) en The Survivor (2012). Nu staat Kayleth er terug met een gloednieuwe schijf Colossus. Uitgebracht via het label Argonauta Records. We gaven de schijf enkele luisterbeurten, en stellen vast dat het plaatje toch wat tijd nodig heeft om echt tot ons door te dringen. Maar eens de aanstekelijke psychedelische trip je raakt? Wil je dat gevoel niet meer loslaten.

Dat er vooral de nadruk wordt gelegd op dat laatste, het aanbieden van een psychedelische trip. Dat merken we al bij Lost in the Swamp. Bij een eerste luisterbeurt merkten we het nog niet, maar eens u zich gewillig laat hypnotiseren door de bijzonder bezwerende riffs en vooral bedewelmende stem die je in een diepe trance zal brengen? Ontstaat er iets magisch moois. Ga het bij songs als Forgive, Ignorant Song, Colosuss, So Distant. Dus vooral niet te ver gaan zoeken.

De sprankelende gitaar riffs, lekker up-tempo drum partijen raken uiteindelijk toch die gevoelige snaar, merken we ook bij de daarop volgende songs. Maar het is dus vooral die bijzonder warme stoner vocalen die ons uiteindelijk compleet over de streep trekt. De bijzonder aanstekelijke aankleding daarvan, doet je wegdrijven naar andere oorden. Het doet je bovendien prompt verlangen naar lange zomers op het strand, met de ondergaande zon als extra gezelschap.

Colossus blijkt een bijzonder warme plaat geworden, die echt aan de ribben blijft kleven. Nee, geluidsmuren worden er niet afgebroken. Maar de zwevende wijze waarop de band je hart raakt? Zorgt er wel voor dat je uiteindelijk in diepe trance terecht komt. Kortom.  Kayleth legt de lat hoog genoeg om je kippenvel te bezorgen, maar ook niet te hoog zodat we even moeten wennen aan de sound eer we echt in vervoering geraken. Eens je echter in de val bent getrapt. Heeft deze muziek een verslavende invloed op je ingesteldheid. Een dat gevoel je niet meer kwijt wil. En dus ook niet meer kwijt geraakt. Is onze eindconclusie.

Tracklist

1. Lost in the Swamp (5:00)
  2. Forgive (4:51)