Arkheth - 12 Winter Moons Comes The Witches Brew (Transcending Obscurity Records)

Erik Vandamme    23 februari 2018

De Australische experimentele Black Metal band Arkheth maakt gebruikt van occulte taferelen, verbonden met de natuur en aanverwante sinds 2001. De band heeft daardoor vooral een heel duistere en mysterieuze reputatie opgebouwd in het metal wereldje. Eigenlijk is puur 'metal' een band als Arkheth tekort doen. Via Transcending Obscurity Records komt Arkheth met een gloednieuwe schijf op de markt. Wij namen de mystieke trip die 12 winter Moons comes the Witches Brew zeker is geworden. Onder de loep.

Vanaf Trismegistus een pareltje van circa zeven minuten. Merken we al gauw dat Arkheth binnen globale Black Metal een frisse en unieke wind laat waaien. Vooral de psychedelische achtergrond. Het gebruik maken van intense saxofoon geluiden. En een vocale aankleding, komende uit de donkere bossen. Doen een huivering over onze rug lopen. Vergelijkbaar met zelf vertoeven in één van die donkere bossen, waar mystieke wezens die het niet goed met de mensheid menen je elk moment de strot zullen dichtknijpen.

De songs hebben allemaal een duurtijd van  zeven tot meer dan elf minuten. Klieven doorheen je vege lijf, zonder echt die geluidsnormen te overschrijden. Maar hebben wel een hypnotiserende inwerking op je ziel. Op diezelfde wijze waarop heksen hun slachtoffers in trance brengen en betoveren. Gaat Arkheth op deze plaat ook tewerk. Tot we volledig in de macht zijn van de duivel. Zo begaat Arketh doorheen de volgende songs Dark Energy Equilibrium, Where nameless ghouls weep , the fool who persists in his Folly mystieke en duistere wegen die ons terugbrengen naar de essentie van de natuur. Want inderdaad gaat het dus vooral om walmen van duisternis die je enkel tegenkomt in de schoonheid daarvan.

Bij het beluisteren van deze schijf laat je best gewoon even de verbeelding zijn werk doen. Stel u een sprookjesbos voor waar heksen, trollen, elfen en mysterieuze wezens uit het bos leven. Een eerder griezelig sprookjesverhaal, met een niet voor iedereen even goed einde komt ons voor de geest. Net dat is de grote sterkte van plaat en band. Arketh slaagt erin de meest donkere gedachten naar boven te brengen, tot je in angstzweet uitbarst wanneer de gruwelijke vocalen je hart uit je lijf rukken en je ziel verpulveren onder vlijmscherpe riffs die je hersenpan doorklieven. Ooit wel ergens voorgedaan? Jazeker. Maar het is net die experimentele inbreng dat ervoor zorgt dat we deze Australische band toch een unieke donkere parel mogen noemen binnen dat mystieke, occulte black metal gebeuren.

1. Trismegistus 07:10
  2. Dark Energy Equilibrium 11:05
  3. Where Nameless Ghouls Weep 08:01