Sons of A Wanted Man - Awakening

Erik Vandamme    18 maart 2018

Met een perfecte mix tussen black metal, sludge, shoegaze tot postrock heeft de uit Beringen afkomstige band Sons of the Wanted Man al menig liefhebber van voornoemde muziekstijlen over de streep getrokken. Medio 2015 wist deze band, die muziek brengen in het voetspoor van bijvoorbeeld AmenRa, al te overtuigen met een knappe EP 7". Vorig jaar namen we nog de EP  Black Days, Black Dust onder de loep. Een schijf die feitelijk het jaar daarvoor was uitgekomen. Maar interessant genoeg was om daar ook een jaar later nog aandacht aan te besteden. We schreven daarover: ''Black Days Black Dust is een schijf die perfect past in het plaatje Sludge/Black Metal dat heden den dagen hoge toppen scheert binnen de 'underground' scene. Bands als AmenRa en Oathbreaker hebben er voor gezorgd dat ook een ruim publiek valt voor deze aanpak. Sons of A Wanted man mag gerust aan die lijst worden toegevoegd. Met deze kwalitatief enorm hoogstaande EP, die de meeste donkere kant van onze ziel naar boven haalt binnen vier duistere songs, bewijst de band niet te moeten onderdoen voor eender welke act binnen die scene."

Sons Of A Wanted Man hebben sinds 6 maart een tape uit met twee nieuwe nummers, uitgebracht in een zeer gelimiteerd houten kistje Een tape waarop begane wegen verder worden bewandeld. De vlijmscherpe song Serpentine, met een vocale aankleding die letterlijk door merg en been gaat geeft reeds de toon aan. Zonder meer grasduint een band als Sons of A Wanted man doorheen de wegen die geplaveid zijn door bands als AmenRa en aanverwante. Vernieuwend is dat niet meer, maar als de muziek aanvoelt alsof je letterlijk tegen een geluidsmuur wordt gekwakt, uw demonen strak in de ogen kijkt en je badend in het angstzweet totaal verweest achterblijft? Dan lijkt de missie totaal geslaagd.

Ook in de daarop volgende song Amor Fati voelen we de adrenaline door ons adders stromen. Het lijkt wel alsof ijzingwekkende klauwen je de adem ontnemen. Waarna een stem uit het duister aanvoelt als een mokerslag, recht in het gezicht. Nu, dat is het soort Black en Sludge tot aanverwante metal waarvoor we met plezier uit onze luie zetel komen. Sons of A Wanted Man is dan ook een band die in voetsporen van Belgische grootheden binnen het genre, doet wat ze moeten doen. Dat blijkt uit deze single nog maar eens.

De 'Tape Editon' van circa twaalf minuten is een mooie aanvulling van wat we al weten. Hoog tijd om eens een full album uit te brengen. De ingrediënten om door te breken naar een ruim publiek binnen het genre zijn reeds enkele jaren aanwezig. Ook dat wordt hier nog maar eens bewezen. Die stap voorwaarts mag dus nu ingezet worden. De band is van plan om alvast podia plat te spelen, je kunt hen op verschillende plaatsen live zien de komende maanden. Want ook 'on stage' zullen de poorten van de Hel letterlijk open gaan, daar zijn we op basis van weer een verschroeiende single nu al zeker van.

De single beluisteren? Dat kan: Sons of A wanted Man - bandcamp Voor alle verdere informatie over Sons of A Wanted Man verwijzen we jullie graag door naar de website

tracklist:

1. Serpentine 05:30