Skindred - Big Tings (Napalm Records)

Erik Vandamme    25 april 2018

Veranderen van spijs en drank kan risico's met zich meebrengen. Het kan echter eveneens zorgen voor gloednieuwe ontdekkingen, die naderhand toch in de smaak vallen. Skindred maakt sinds 1998 naam en faam met typische 'Ragga Metal'. De band gaat op hun ondertussen zevende album Big Tings, dat op 27 april op de markt komt via Napalm Records,  min of meer over tot een zekere stijlbreuk . De meer heavy , funky tot catchy sound zal bij de oudere fans wenkbrauwen doen fronsen. Een slecht idee vinden wij het echter niet. Integendeel.

Skindred is zo een band die wel is doorgebroken in bepaalde kringen, maar helaas nooit naar een ruim publiek. Of niet volledig. Met deze schijf brengen ze een meer toegankelijke muziekstijl naar voor, met respect voor het verleden. Dat horen we al aan de aanstekelijke tot enorm catchy klinkende titelsong Big Tings. Die weg blijft de band doorheen de gehele schijf bewandelen. Prompt begin je de songs mee te brullen, met de versterker op tien en de wind in de haren tijdens het headbangen tot de nekspieren beginnen pijn te doen.

Een ander opvallend gegeven. De focus op deze nieuwe plaat ligt duidelijk meer op de vocale inkleding. Bovenop de naar funk en reggae ruikende instrumentale huzarenstukken. Is het dus die bijzondere stem van Benji die je telkens de ultieme adrenalinestoot geeft en aanzet tot stevig dans feestje. De doorsnee fan van het eerste uur zal daardoor wel even raar opkijken. Maar net door het combineren van aanstekelijkheid met een sound waarop je gewoon niet kan stil staan, zijn we er zeker van dat het zal zorgen voor wervelende optredens waarbij het dak er compleet af gaat. En daar gaat het tenslotte toch om.

Skindred durft hier vooral een risico te nemen door gloednieuwe wegen in te slaan. Na al die jaren kan dat zorgen voor het verlies van enkele fans, maar ook voor aanboren van nieuwe leden. Fans van het oude uur, die echter hun oogkleppen durven afzetten. Zullen horen en voelen dat Skindred ook anno 2018 nog steeds stevig rockend kan uitpakken, zoals we dat van hen gewoon zijn. Alleen op een meer toegankelijke wijze naar een iets ruimer rock publiek.

Skindred is een band die op een verfijnde en spannende manier een mix van alternatieve rock, heavy metal, punkrock en reggae weet neer te zetten. Dit al sinds hun spraakmakende debuut album Babylon in 2000. Anno 2018 is dat nog steeds het geval. Links en rechts worden echter andere bronnen aangeboord, en de focus ligt iets meer op de vocale aankleding. Bovendien is er de inbreng van nog meer catchy en funky geluiden. Waardoor de fan van het eerste uur wellicht even raar zal opkijken. We horen echter vooral een band die, met respect voor het verleden, zijn eigen grenzen verlegt. En dat alleen al, het durven jezelf heruitvinden, trekt ons nog het meest over de streep. Geef de schijf dus vooral enkele luisterbeurten, en je zal snel overgaan tot headbangen tot de vroege uren, terwijl je de heel toegankelijke songs meebrult uit volle borst. Of de buren dat ook leuk vonden? Dat is een andere vraag.

1. Big Tings 3:34
  2. That's My Jam 3:16
  3. Machine 3:32