Depravity - Evil Upheaval (Transcending Obscurity Records)

Erik Vandamme    4 mei 2018

De Australische Death Metal band Depravity zag het levenslicht in 2016. Ondertussen bouwde Depravity een ijzersterke reputatie op in eigen land en bracht een EP uit Reign of the depraved die op heel wat bijval kon rekenen. Via Transcending Obscurity Records brengt Depravity nu zijn eigenlijke debuut album uit Evil Upheaval. Een schijf boordevol mokerslagen in het gezicht, waardoor prompt de poorten van de Hel wagenwijd open gaan. Onze bevindingen:

Manic Onslaught geeft reeds de toon aan. Dit is het soort Death Metal waardoor ook wij fan zijn geworden van het genre. Pure agressie krijgen we hier al voorgeschoteld. Met die typische lange en verschroeiende gitaar riffs, en drumsalvo's die recht doorheen je hart boren zijn we vertrokken voor een duistere trip naar de diepste bodem van de Hel. Bovenop die instrumentale perfectie, waren we vooral  onder de indruk van de onaards aanvoelende growls van zanger Jamie Kay. Die je telkens koude rillingen tot de bot bezorgt.

Ook op de daarop volgende songs als Insanity Reality, Repugnant en Despondency blijft de band begane wegen verder bewandelen. Nee, hier kan geen streepje zon doorheen. De donkere wolken pakken zich samen, en demonen uit de Hel lijken de wereld te overheersen. Gerugsteund door vlijmscherpe gitaar geluiden en dus vooral die oorverdovende growls van Kay, als ultieme kers op de donkere taart. De band laat er ook geen gras over groeien en blijft op diezelfde elan doorgaan tot het bitter einde.

Vernieuwend is dat allemaal niet meer. Maar Depravity brengt wel een ijzersterk debuut uit, waarmee ze hun stempel zetten op het Death Metal gebeuren. Bovendien moeten de heren niet onderdoen voor de grote namen binnen dat genre. Integendeel zelfs. Het lijkt wel alsof ze al twintig jaar bezig zijn. Dit debuut voelt dus niet aan als een eerste plaat, maar je hoort eerder een band die al jaren aan de weg timmert. Gelukkig blijft de donkere spontaniteit eveneens overeind. En trapt Depravity niet in de val van een routine klus afleveren. Integendeel zelfs.

Eet je jouw boterham Death Metal liefst snel, rauw en met de nodige dosis duistere agressie? Dan is Evil Upheaval van Depravity het perfecte ontbijt om de dag met de nodige energie door te komen. Deze band brengt het soort Death Metal in de voetsporen van de grotere namen binnen de muziekstijl. Technisch is er geen speld tussen te krijgen. Maar vooral waren we onder de indruk van die enorm onaards aanvoelende growls, waardoor de putten van de Hel compleet open gaan. Depravity brengt dan ook een ijzersterk debuut uit, dat elke liefhebber van pure Death Metal met verstomming zal slaan. Hoog tijd dat deze Australische band ook voet aan de bodem krijgt buiten hun eigen contreien. Op basis van dit verschroeiende debuut, verdienden ze dat zeker en vast.

1. Manic Onslaught 04:39
  2. Insanity Reality 04:07
  3. Repugnant 04:22