Verslag: Les Nuits 2018 - L'Impératrice - Faire - Pépite - 01/05/2018

Erik Vandamme    4 mei 2018

Op deze 1 mei waren alle zalen in Botanique uitverkocht. Wat aangeeft dat Les Nuits 2018 een enorm succes is geworden. Want ook op andere festivaldagen staat het bordje 'Sold Out' bij veel aangekondigde concerten. Brussel en Franstalig België hebben altijd een goede band gehad met Franse Chanson tot Franse rock en pop muziek. Dat was wellicht ook de reden dat ook deze avond in Orangerie compleet was uitverkocht. "Frankrijks meest kleurrijke popgroepen" staat als openingzin op de website van Botanique. Om het aantreden van L'Impératrice - Faire - Pépite aan te kondigen, op Les Nuits 2018. Een zinnetje dat ook ons aanzet om die kleurrijke groepen eens onder de loep te nemen. Ons verslag:

Pépite: Kleurrijke aanstekelijkheid die aan de ribben blijft kleven

We citeren even de introductie op de website van Botanique: ''Zoals menig andere Franse band laat Pépite zich inspireren door de nabijheid van de Middellandse Zee en het warmere klimaat om broeierige, breezy pop te maken. Nostalgisch naar verre, eenzame reizen klinkt het duo zowel zomers als melancholisch.'' Pépite brengt dan ook een set boordevol fijne, aanstekelijke popsongs die van begin tot einde aan de ribben blijven kleven. Pépite is bovendien een band die goed heeft geluisterd naar het verleden van de Franse muziek, en door een eigenzinnige en hedendaagse inbreng dat verleden heruitvindt binnen een gloednieuw concept. Bovendien tuimelt de band, ondanks het brengen van verfijnde popsongs, niet in de val van al te 'kitsch' of oppervlakkig te gaan klinken. Eerder net toegankelijk genoeg om een ruim publiek aan te spreken, en eigenzinnig tot melancholisch genoeg om niet teveel de commerciële toer op te gaan. En ook liefhebbers van eerder alternatieve rock tot pop muziek over de streep te trekken.

Hoewel we strikt muzikaal bekeken de twee bands totaal niet met elkaar kunnen vergelijken. Het aantreden van Pépite deed met wat denken aan menig optredens van Beach Boys die met hun aanstekelijke tot toegankelijke Surfrock een heel ruim publiek konden aanspreken. Maar net door een oog voor experimenteren binnen dat genre, ook een zogenaamd alternatief rock publiek kon bekoren. Pépite heeft op ons dus net diezelfde indruk nagelaten, waardoor we net als de aanwezigen in de zaal, prompt over de streep werden getrokken. En de eerste danspasjes van de avond een feit waren. Als de eerste band van een avond de opdracht heeft om de lont aan het vuur te steken om de boel te doen ontploffen? Dan is Pépite daar met brio in geslaagd.

FAIRE: Hoe Franse Punk klinkt? Check FAIRE

Eigenlijk is de Franse band FAIRE dat label 'punk' opkleven hen tekort doen. FAIRE is in 2015 ontstaan in Parijs. Hun muziek zouden we eerder onderbrengen in de richting in Surf/wave tot Psych. De band pakt op hun schijf Le Tamale uit met gebalde rave tot experimentele synthscapes lezen we in de biografie op de website van Botanique. Ook dat blijkt in Orangerie het geval te zijn. Hoewel hun muziek dus puur muzikaal bekeken verre van Punk kan genoemd worden, blijft de zogenaamde 'punk attitude' wel degelijk stevig overeind staan. Vooral de fans vooraan genieten dan ook met volle teugen. In eerste instantie kan dus niet iedereen deze wervelstorm even goed smaken. Dus legt FAIRE gewoon de lat een beetje hoger waardoor een punk/rave feest losbarst waardoor daken er prompt toch moeten afgaan.

De band maakt er, ondanks vaak heel grappige bindteksten, weinig woorden aan vuil en laat vooral zijn snoeiharde muziek, met experimentele knipogen, voor zich spreken. FAIRE deed met een wervelende show de Orangerie , na een toch wat moeizame start, op zijn grondvesten daveren. Want daarop stil staan is uiteindelijk onmogelijk. Prompt worden geluidsmuren omver geblazen. Waardoor, na een wat moeizame start, uiteindelijk toch iedereen overslag gaat. En met een goed gevoel vanbinnen de zaal verlaat. Missie geslaagd!

L'Impératrice: Aanstekelijke popdeuntjes, die op de dansheupen werken. Gecombineerd met een frontvrouw/zangeres die met haar engelen stem en natuurlijke charisma harten breekt.

Ook nu weer citeren we de introductie op de website van Botanique even: " L’Impératrice weerspiegelt alles wat hedendaagse Franse pop zo interessant maakt. De groep gebruikt invloeden van Air en Sébastien Tellier om tropische, dromerige en lichtjes surrealistische strandmuziek te maken die potentieel heeft tot ver buiten L’Hexagone." De band is aan een steile opmars naar boven toe. Op basis van wat we te zien en horen kregen in Botanique voorspellen we de band een gouden toekomst in de typische Franse Pop muziek en ver daarbuiten.

De band brengt niet alleen aanstekelijke popdeuntjes, die op de dansheupen werken. Het meest in het oog springende is de wulpse, charismatische en goedlachse zangeres en frontvrouw. Die, door haar spontane en heel charmante uitstraling op dat podium menig harten beroert. En iedereen uit haar hand doet eten. L'Impératrice zette vorig jaar nog Chapiteau op Nuits Botanique de boel in vuur een vlam. Ook de Orangerie ging compleet overslag. Zowaar legt L'Impératrice de lat zelfs nog hoger, zodat de temperatuur in de zaal naar een kookpunt stijgt. Zodat uiteindelijk, na een fijne en stomende set, het potje compleet overkookt.

Kortom:

We kregen op deze typisch Franse avond een gevarieerd aanbod voorgeschoteld van wat leeft binnen de Franse Pop en rock cultuur. Met drie bands die door middel van het brengen van een aanstekelijke tot strakke set meerdere keren het dak van Orangerie er compleet deden afgaan. Met andere woorden, de toekomst van Franse pop en rock ziet er, na het aanschouwen van deze drie bands, meer dan rooskleurig uit.