Verslag: Les Nuits 2018 - Bernard Lemmens - 08/05/2018

Review:Festivals
  Erik Vandamme    11 mei 2018

Hoewel Les Nuits Botanique feitelijk sinds zondag 6 mei afgelopen is. Voegt de organisatie, als kers op de taart steeds enkele extra concertdagen aan het programma toe. Op dinsdag 8 mei zakken we af naar Grand Salon De Concert! In Botanique, voor een heel bijzonder concert van een al even bijzondere pianist. Want inderdaad, Piano virtuoos Bernard Lemmens, afkomstig uit Genappe, op het klassieke muziekgebeuren in ons land en ver daarbuiten ondertussen ruimschoots zijn stempel gedrukt. Door zich te specialiseren in vooral Oost-Europese componisten, heeft hij deze voor een groot publiek eerder onbekende artiesten en componisten in de schijnwerper gezet. Naar datzelfde groot publiek toe. Hij wordt bovendien beschouwd als een specialist in de composities van Alexander Scriabine (1871 - 1915). Maar ook andere grootmeesters als Franz Liszt, Frédéric Chopin komen aan bod. Deze avond wordt in twee delen gesplitst van telkens drie kwartier, en een half uur pauze daartussen.


Bernard Lemmens levert een heel gevarieerd programma af. Niet alleen de bij het grote publiek gekende grootmeesters als liszt en Chopin komen aan bod. Eveneens jongere componisten, die hun stempel hebben gedrukt op de Klassieke muziek passeren de revue. Zoals daar zijn: Lera Auerbach, Boris Goltz - een veel te vroeg gestorven klasse virtuoos. Of Arno Babadjianian (1921 - 1983) . Een Armeense componist van wereldklasse. Bernard behandelt deze composities met enorm veel respect, en doet hen zelfs heropleven. In het eerste deel van de set gaat het er nog heel rustig een vrij intiem aan toe. We lijken wel te zweven over de vloer, en voelen ons zachtjes neerkomen in het malse gras. Alexander Arutiunian bijt de spits af, met het adembenemend mooie Musical Picture nr1 is de toon van de avond gezet. Of toch van dat eerste deel. Pas bij afsluiter van dat eerste deel Chopin Polonaise Opus 53 wordt het tempo iets meer de hoogte in gejaagd. Zonder echter die geluidsmuren af te breken. Harten raken tot breken doet Bernard Lemmens de gehele twee uur. Het warme applaus dat hij telkens in ontvangst mag nemen is dan ook gemeend en oprecht. Maar vooral dik verdient.

In het tweede deel van de set wordt die lat zowaar nog hoger gelegd. Plots worden we alle kanten uitgestuurd. Met hoogtes en laagtes, van links naar rechts. Het lijkt wel alsof Bernard Lemmens plots alle registers open gooit. Met als absoluut hoogtepunt Kalkhosru Sorabji (1892 - 1988) Etude Transcendantale 66 en uiteraard de machtige Franz Liszt (1811 - 1886) Die met Vallée d'Obermann zijn tijd enorm ver vooruit was. Die composities beginnen dankzij Bernard zijn enorme virtuositeit zelfs een eigen leven te leiden. Er wordt bovendien voortdurend geïmproviseerd en zelfs lichtjes geëxperimenteerd. Zo intens mooi maar ook grensverleggend klonk het tweede deel van de set.

Uiteraard mocht ook Alexander Scriabine niet ontbreken. Bij deze componist voelt Bernard zich duidelijk als een vis in het water. Niet voor niets wordt hij een Scriabine expert genoemd. Bernard Lemmens speelt al zijn troeven uit in een wervelende finale, waar alle registers nog een laatste keer compleet worden open gegooid. Waardoor hij tot twee keer toe onder luid applaus terug wordt geroepen voor een extra bisnummer. Bernard Lemmens bewijst hiermee een uitzonderlijke Piano virtuoos te zijn, van onschatbare waarde. Maar doet vooral componisten terug tot leven komen, die vermoedelijk minder bekend zijn bij een groot publiek. En slaagt er daardoor in iedereen in vervoering tot ontroering te brengen.

We kunnen dan ook besluiten:

Een optreden van een virtuoos als Bernard Lemmens is vooral heel interessant omdat hij componisten naar voor brengt die je niet elke dag tegen komt. Het moet namelijk niet altijd Mozart, Bach of Beethoven zijn. Waar ook niets mis mee is uiteraard. Bernard Lemmens doet Oost-Europese grootmeesters terug tot leven komen, en brengt hun composities op een zodanig eenvoudige, meesterlijke en intensieve wijze. Dat je in vooral verstilde en intieme sferen wordt ondergedompeld. Maar ook geconfronteerd met artiesten die hun tijd ver vooruit waren. Daardoor doen we nieuwe ontdekkingen binnen het klassieke muziek gebeuren, die ons prompt die voornoemde componisten nader doet beluisteren. Waardoor Bernard Lemmens in zijn opzet is geslaagd. De aanhoorder betoveren en vooral bewust doen terugkeren in de tijd, met beide voeten in het heden.