Greybeards – For The Wilder Minds (Attitude Recordings)

Tom V    11 mei 2018

De Zweedse band Greybeards bracht op 4 mei 2018 hen gloednieuwe album ‘For The Wilder Minds’ uit. Daarop herkennen we ook de single Fast Asleep die al vrij posiief bevonden werd. Als we denken aan Zweden leggen wellicht velen de link met IKEA en de frustrerende zelfbouwpakketten. Gelukkig brengen onze verre buren nog andere zaken met zich mee naar ons Belgenland en dat zijn kwalitatief rockende bands.

De muzikanten brengen ons straight up Rock die weinig aan de verbeelding overlaat. Waan je gerust terug anno 1980 waarbij artiesten de pure vorm brengen naar de luisteraard. Ik vraag me trouwens luidop af waarom ik deze band niet eerder ontdekt heb. Al vanaf de eerste track wordt de toon gezet voor de andere tracks en er wordt op datzelfde rockende elan verder gebouwd. Er worden geen vensters gebroken of nieuwe statements neergezet maar dat hoeft in dit geval ook niet. Gerybeards brengt gewoon goed rockende muziek.

Een dikke pluim trouwens naar de track “Fast Asleep” die eerder al dienst deed als single maar keer op keer hevig blijft aanslaan op de plaat. De volumeknop wordt steevast opengedraaid terwijl we meer kolen op het hete vuur aan het gooien zijn. We doen ineens ook een fast forward naar de laatste track genaamd The nerve die meteen ook bijna het dubbele duurt van alle andere tracks. Een lange meezuigende track die je langzaam probeert open te reiten maar op zijn hoogtepunt stopt.

Wie de band aan het werk wil zien mag hopen dat ze naar een festival komen. Ze hebben onlangs een Chinese en Europese tour gedaan maar als we allen een klein beetje mee supporteren zien we ze misschien ook nog open air. Deze band is ideaal voor liefhebbers van het betere Rock genre die zich graag diverseren van de anderen.