Entering Polaris – Godseed (Freya Records / HardLife Promotion)

Jens Deklerck    8 juni 2018

Entering Polaris is een nieuw project van Tom 'Tee' Tas, die bekend is als gitarist en songwriter van bands als Ostrogoth, 23 Acez, Thorium en Neo Prophet. Binnen dit nieuwe project (in samenwerking met drummer Vincent Van Kerckhove) laat hij zijn melodische invloeden samenkomen met als gevolg het debuutalbum “Godseed”, dat op 7 juni verscheen via Freya Records. Het resultaat is een uitdagend schijfje vol variatie geworden.

De belangrijkste invloeden voor “Godseed” komen uit de progressieve metal en de power metal, al is heavy metal ook nooit ver weg. Maar het album is veel meer dan een evenwichtsoefening tussen deze muziekstijlen. Ook mensen komen er samen in de vorm van een stevig arsenaal aan gastvocalisten: Björn Strid (Soilwork), Henrik Fevre (Anubis Gate), Thomas Vikström (Therion), Lance King (Balance Of Power), Georg Neuhauser (Serenity), Audrey Dandeville (Irradiance), Sindre Nedland (In Vain), Fabio Lione (Rhapsody, Angra) en Arno Menses (Sieges Even, Subsignal) maken van elke song een apart verhaal. Het bas- en gitaarspel van Tom Tee vormen het cement tussen de vocalisten.

Met zoveel kwaliteit en vocale verscheidenheid aan boord liggen de verwachting uiteraard heel hoog. De tweestemmige openingstrack Nostalgia For Infinity trekt meteen alle registers open met een brok technische progressive metal, cleane vocals van Henrik Fevre en growls van Björn Strid. Enkele snedige riffs zorgen voor extra afwisseling en kwieke overgangen in de eerste paar songs. En voor wie dat nog niet volstaat, ligt er op het einde van het complexe Flightless nog een verrassende saxofoonsolo te wachten.

Het toegankelijke en snedige Godspeed is een welkome afwisseling in dit complexe landschap. Tijdens de tweede helft van het album vinden ook akoestische passages hun weg in het netwerk van soms abrupte overgangen, gitaarsolo’s en tempowissels. Als uitsmijter vervolledigt een stukje operatische metal en enkele rake growls het uitdagende en meerstemmige Paradise Reclaimed.

Eenvoudig klinkt het allemaal niet, maar het is net de experimentele uitdaging die "Godseed" zo onderscheidt van andere albums in het genre. Wat dacht je van afsluiter The Long Run waar niet minder dan 4 vocalisten hun stem voor leenden? Bovendien maakt Dario Frodo (Ostrogoth en Thorium) hier zijn opwachting met een laatste gitaarsolo op dit van verrassingen uitpuilende album.

Conclusie: Tom Tee is niet iemand die voor de gemakkelijkste weg kiest. Op het debuutalbum van zijn soloproject Entering Polaris brengt hij een hele resem gastmuzikanten samen om zijn ideale combinatie van progressieve metal, power metal en heavy metal samen te stellen. "Godseed" is hierdoor zeker geen flauw Belgisch compromis van invloeden geworden, maar een persoonlijk, uitdagend en complex geheel van tot de nok gevulde tracks om met een aandachtig oor te worden ontleed.

TRACKLIST:
1. Nostalgia For Infinity
2. Flightless