Stortregn – Emptiness Fills The Void (Non Serviam Records)

Jens Deklerck    8 juni 2018

Stortregn is een blackened death metal collectief uit Zwitserland dat al sinds 2005 bestaat, maar pas in 2011 in de schijnwerpers kwam dankzij het debuut "Uncreation". Daarna volgden enkele jaren waarop ze onder meer op grote festivals als Wacken en Metal Days mochten aantreden. Je mag dus gerust beginnen spreken van een gevestigde waarde in de niche. Op 25 mei verscheen hun ondertussen 4de langspeler “Emptiness Fills The Void” via Non Serviam Records. De line-up onderging misschien de nodige veranderingen, maar de intensiteit van de muziek deed dat zeker niet.

Stortregn heeft net als veel andere bands even moeten zoeken naar de nodige stabiliteit in de line-up, maar in de huidige vijfmansbezetting onder leiding van oprichters Romain Negro en Johan Smith lijkt dit euvel van de baan. Met de aanwerving van Maruel Barrios (sinds 2016 op bas) is de band klaar om de wereld opnieuw stevig te doen daveren. De inherente intensiteit van de 9 nieuwe tracks zorgen voor de rest.

“Emptiness Fills The Void” verloochent zijn voorgangers niet en respecteert in grote mate het blackened death metal pad dat vanaf het debuut werd uitgestippeld, maar gedateerd klinkt het album zeker niet. De riffs en de vocals staan als vanouds centraal terwijl een insteek van heavy metal, brutale death metal vocals en de technisch bagage van de muzikanten elke track fris, modern en to-the-point laten klinken. Uitschieters als Through The Dark Gates en The Forge zullen geen spaander van je trommelvliezen heel laten. Het strakke geheel van recht-door-zee metal, opgesmukt met enkele akoestische passages, zet het vakmanschap van de band op het gebied van songwriting meermaals in de verf. Om dit te onderstrepen vermelden we graag het solowerk op afsluiter Children of the Obsidian Light.

Met “Emptiness Fills The Void” laat Stortregn haar ervaring spreken zonder in het verleden te blijven hangen. Black metal, death metal, en heavy metal komen samen in een direct en toegankelijk geheel met een moderne touch. De constante intensiteit maakt van elke song een belevenis met live-potentieel.

TRACKLIST:
1. Through the Dark Gates
2. Circular Infinity