Carrion - Time To Suffer (Mighty Music)

Erik Vandamme    19 juni 2018

Net zoals een zaadje in de grond tijd nodig heeft om uit te groeien tot een heuse boom, zo hebben sommige bands iets meer tijd nodig om uit te groeien tot de absolute top binnen hun muziekstijl. Neem nu Carrion. Deze Gentse Death Metal band timmert sinds 2007 aan de weg en heeft ondertussen heel wat watertjes doorzwommen. De band bracht in 2015 met Revelation een gesmaakt debuut op de markt. Echter stak de band daarmee niet boven de gemiddelde bands binnen het genre uit. Onze recensent schreef daarover: ''Het mag duidelijk zijn, de heren van Carrion bewijzen met deze debuutplaat over voldoende potentieel te beschikken. Wat de toekomst zal brengen kan niemand voorspellen, hoopvol zijn we echter zeker gestemd!" (lees de volledige recensie hier nog even) .

Doorheen de jaren zagen we Carrion groeien in hun kunnen. Ook, en vooral, op het podium bleek dat het geval. Toen we de heren in 2017 zagen aantreden op het festival Black Out Bash konden ze ons puur muzikaal zeker bekoren. Maar toch bleven we wat op onze honger zitten, door het gebrek aan spontaniteit. Anno 2018 lijkt Carrion echter klaar om die grote stap voorwaarts te zetten naar - laat ons maar zeggen - eeuwige roem. In ELPEE te Deinze zagen we eindelijk die goed geoliede machine staan op het podium waarop we al enkele jaren zitten te wachten. Op 22 juni komt een gloednieuwe schijf van de Oost-Vlaamse band op de markt: Time To Suffer. Via Mighty Music. Bij een eerste luisterbeurt waren we nog niet compleet overtuigd, maar dit blijkt een groeiplaat te zijn die je de nodige kansen moet geven.

Om met de deur in huis te vallen. Die eerste songs So It Begins, Mutilation en Supreme klieven als een botte bijl doorheen je vege lijf. Zoals dat binnen het genre gewoon moet zijn. Origineel is het wellicht allemaal nog steeds niet. De vraag is, hoeft dat? Of eerder, kan dat nog? Carrion brengt het soort gedoodverfde Death Metal en aanverwante waarmee bands als Aborted ook groot geworden zijn. Maar daar waar Carrion eerder wat bleef hangen binnen die gezapige middenmoot, blijkt uit deze schijf dat de band duidelijk is geëvolueerd naar absolute top binnen het genre. Echter het meest opvallende op deze tweede schijf is het aanbieden van enorm veel tempowisselingen en variatie.

Bij sommige songs worden alle registers open gegooid, geluidsmuren opgebouwd en in een razendsnel tempo terug afgebroken. Waardoor een chaos ontstaat, die als een mokerslag in het gezicht terecht komt. Bij andere songs komt de meer groovy kant van Carrion naar boven drijven. We houden van beide kanten van de band. Net omdat Carrion daardoor de aandacht scherp houdt. Er zijn weinig minpunten te vinden aan Time To Sufer. Behalve dus die ene bemerking dat je de plaat meerdere luisterbeurten dient te geven, eer je het allemaal echt zult begrijpen. Echter, en dat kunnen we niet voldoende herhalen, zien we anno 2018 zowel op als naast dat podium een band staan die eindelijk compleet volwassen is geworden. Nog een opvallend feit? In ELPEE viel ons op dat die songs live zelfs nog beter tot hun recht komen dan op plaat. Eens op dat podium komen die namelijk pas echt tot leven, waardoor menig putten van de Hel prompt compleet open gaan. Ga ze daarom zeker zien als ze uw voordeur passeren.

Carrion treedt aan op Antwerp Metal Fest op zondag 1 juli. Voor fans van het betere Death Metal tot bands Aborted? Alleen al op basis van deze knappe schijf een aanrader van formaat. Info

1. So It Begins 01:20 (instrumental)
  2. Mutilation 03:37