It It Anita - Laurent (Vicious Circle Records)

Jens Deklerck    7 september 2018

Een aantal jaar geleden maakte het publiek voor het eerst kennis met It It Anita, een noise rock collectief uit Luik. De debuut-EP uit 2014 klonk al veelbelovend, maar het was vooral hun eerste langspeler “AGAAIIN” die de Belgische underground een uppercut van jewelste bezorgde. Sinds een dikke week is de opvolger “Laurent” een feit. Voor dit album ging het kwartet in zee met het Franse label Vicious Circle Records.

Op “Laurent”, genoemd naar hun geluidstechnieker, bouwt It It Anita in eerste instantie verder op de elementen die mee het succes van de voorgaande releases bepaalden: snedige noise rock met een 90s gevoel en een eigenzinnig karakter. En net dat eigenzinnige karakter laat ruimte voor vernieuwing. Die vernieuwing kwam er in de vorm van meer uitgesproken melodie, rustmomenten en persoonlijke input.

Denial is een mooi voorbeeld van zo’n nummer met een afwijkende aanpak. Het nummer zit vol met dromerige passages die afgewisseld worden met een ingehouden vorm van noise rock. Het succesrecept van It It Anita wordt pas vanaf het aanstekelijke User Guide in de strijd gegooid. Opzwepende drum- en gitaarpartijen, punky vocals en agressie vliegen nu in het rond, waardoor de aanhoorder haast verplicht wordt mee zijn/haar energie in de strijd te gooien.

Een tweede verrassing is het tweeluik Tanker 2. Het instrumentale eerste luik wordt gevolgd door een ingetogen spoken word luik gekenmerkt door een dromerige vrouwenstem die onder begeleiding van een akoestische gitaar een nieuwe set emoties bijbrengt. De roes die hiermee gepaard gaat is een ideaal moment om bij te tanken vooraleer een nieuw hoofdstuk van energieke uitspattingen en experimentele post-punk aan te vatten.

De afsluiter We Are Nothing is nog zo'n buitenbeentje. Met een looptijd van meer dan 8 minuten valt deze track vanzelf al op, maar ook muzikaal zoekt de band nieuwe oorden op. De compositie doet denken aan post-rock bands als pakweg Mogwai aangevuld met vocals die uit een ingetogen Pixies nummer lijken te komen. Eens ontdaan van alle energie laat deze emotionele compositie de aanhoorder willoos en verweesd achter.

CONCLUSIE:
It It Anita heeft een succesformule te pakken. Dat laten ze op hun tweede langspeler “Laurent” duidelijk horen. Maar afscheid nemen van het experiment kan dit kwartet niet. Daarvoor is dit album veel te divers. Energieke noise rock blijft de hoofdbrok, maar via ingetogen passages en rustmomenten laat de band ook een evolutie zien. Het is even wennen, maar na enkele luisterbeurten kunnen we enkel besluiten dat dit album gewoon uitstekend in mekaar zit. Met "Laurent" is de Belgische underground weer een referentiepunt rijker.

1. Denial
2. User Guide
3. Another Cancelled Mission