Sir Reg – The Underdogs (Despotz Records / HardLife Promotion)

Jens Deklerck    12 oktober 2018

Wie aan Celtic Punk denkt zal misschien niet meteen aan de Zweden van Sir Reg denken. Toch hebben we hier niet met groentjes te maken. Met The Underdogs leverde de band onder leiding van hun rasechte Ierse frontman Brendan Sheehy hun ondertussen vijfde studioalbum af. Het album werd op 21 september uitgebracht via Despotz Records

The Underdogs wil de universele figuur van de underdog en zijn gevecht om als kleine man te overleven centraal plaatsen. Conor McGregor is een figuur die dit personage haast letterlijk vertegenwoordigt. De ondertussen beruchte wereldkampioen boksen bij de veder- en lichtgewichten gaat geen enkele tegenstander uit de weg. Met zijn huidige populariteit mag het eigenlijk geen wonder heten dat Conor McGregor van Sir Reg een muzikaal eerbetoon heeft gekregen.

De titeltrack is een uptempo nummer geworden waar de attitude van de strijdende underdog en plezante folkdeuntjes samenkomen. Het sappige Ierse accent van Brendan Sheehy doet er nog een schep authenticiteit bovenop. Elke vezel in je lichaam wordt verleid om "We’re The Underdogs" lekker mee te brullen.

De volgende nummers gaan op dezelfde leest verder. Uit de aanstekelijke tracks blijkt dat Sir Reg weleens inspiratie zoekt bij grote namen uit het genre zoals Dropkick Murphys en Flogging Molly, maar dan in een meer folkgerichte setting. Echt vernieuwend werk hoef je dus niet te verwachten, maar des te meer gezelligheid en luisterplezier. Luister maar naar bijvoorbeel Take Me To Your Dealer waar de invloed van voornoemde bands duidelijk aanwezig is. Don’t Let Go is ander nummer waar de gezelligheid van de Ierse pub zich als het ware naar je woonkamer heeft verplaatst.

Zijn er dan geen opvallende zaken meer te melden? Integendeel. We willen nog drie nummers vermelden. Cairbre is het enige volledig instrumentale nummer op het album waarbij een fluit het extreem folky karakter bepaalt. Eerst lijkt het een fluitsolo te worden, maar halverwege wordt het feeërieke tafereel verstoord door enkele rake punky trappen onder de kont. Op Stereotypical Drunken Feckin’ Irish Song worden dan weer alle clichés uit de Ierse volksmuziek schaamteloos samengevoegd tot een catchy persiflage op het genre, inclusief grappige lyrics over drank en shamrocks. Afsluiten doet Sir Reg verrassend genoeg niet met een feesthit, maar wel met de ballade getiteld Sinner Of The Century.

Conclusie:Sir Reg slaagt er op The Underdogs in de eerste plaats in om het plezier in Celtic Punk in een solide album om te zetten. Moeten de grootheden uit het genre vrezen voor hun plaats? Waarschijnlijk niet. Daarvoor blijft het album te veel vasthangen aan de vaste normen en waarden in het genre. Plezier en gezelligheid zijn belangrijker dan vernieuwend uit de hoek komen. Als de Ierse pub te veraf zou liggen, kan je met dit album alvast een stukje pub-sfeer in huis halen.

TRACKLIST
1. The Underdogs
2. Conor McGregor