Vive La Fête - CC de Werft, Geel - 31 oktober

Yolanda Sengers     2 november 2018

Niet veel mensen wisten dat ze gisteren in het cultuurcentrum van Geel moesten zijn voor het kleine kunstenfestival met beperkte capaciteit, waar de ene ontdekking na de andere zich opvolgde. Ik denk heden nog altijd na over wat ik nu precies gezien en gehoord heb? Kunst valt moeilijk te verslagen als het goed gebracht werd, wat ook de essentie ervan is, niet? Missie geslaagd, laat ik het daarbij houden!

Vive La Fête was de hoofdact van deze avond alsook de reden van mijn aanwezigheid. Hun nieuwe plaat; Destination Amour ligt van maart in de winkel na een paar jaar van stilzwijgen, dus het werd tijd. Dit concert was ook voor hen een primeur met een centraal vierkant podium in de grote schouwburgzaal, omgeven door publiek in een quadrafonische opstelling. Dat publiek was niet talrijk gekomen en bestond ook niet alleen uit muziekliefhebbers, maar ook uit de theaterbezoeker die zich uitdost voor een culturele aangelegenheid.Een bonte verzameling mensen, waarvan ik dacht dat het merendeel het na een half uur wel gezien zou hebben en richting cafetaria zou trekken. Niet dus!

Vive La Fête, leve het feest, en dit ging op voor iedereen aanwezig.

Deze band heeft na 21 jaar nog steeds zoveel plezier in spelen en hierin kon je alleen maar meegaan, meegesleurd in hun oprechte enthousiasme verveelde dit geen seconde. Veel contact met het publiek ook en een hoop Limburgse humor met Danny Mommens 'in tha house', maakte dat we het gevoel hadden op het leukst denkbare familiefeest te zijn. Deze band staat duidelijk zelf te genieten, zijn zeer hecht met elkaar en dat is hartverwarmend om te zien.

Electro- rock, electro- pop, dance- punk, hoe je het ook noemen wil, het ging er bij iedereen in als zoete koek,Er werd op het podium geklauterd om uitbundig te dansen en niet door degene waar je het van verwachtte!Tot tweemaal toe dwarrelde er een hoop confetti uit het plafond, dit was zonder meer een echt feest van het leven wat door iedereen gevierd werd.De podiumopstelling maakte ook dat het hele gebeuren meer intens beleefd werd, je kon overal rond en bij en er was geen ontsnappen aan de omringende dansende medemens. Waar je ook keek ...

Is het jammer te noemen dat de opkomst zo schaars was? Nee, eigenlijk niet, toch niet voor de bezoeker.

Setlist:

1. NUIT BLANCHE