Winterbraderie Torhout 17 november - Instore optredens Atomic Vulture + Sister May (Topdisc)

Jens Deklerck    19 november 2018

In het weekend van 17 en 18 november vond in Torhout de winterbraderie plaats. De lokale middenstand zette zijn beste beentje voor met onder andere enkele live optredens in de winkels zelf. Muziekwinkel Topdisc nodigde voor deze gelegenheid 2 lokale rockbands uit om op zaterdag de vlam extra in de vuurkorf te krijgen. In deze ongewone setting temidden de kopers werden gratis het Brugse Atomic Vulture en het Roeselaarse Sister May losgelaten.

Om klokslag 16h draaide de instrumentale stoner rock band Atomic Vulture de volumeknoppen volledig open. Gedurende zo’n 40 minuten werden de aanwezigen getrakteerd op een serie nummers uit de langspeler "Into Orbit" en de EP "Stone of the Fifth Sun". Ondanks het feit dat het er muzikaal stevig aan toe ging werden nummer als Water en Rocket Ride, mede door de beperkingen van de ruimte, vooral in stilte vol appreciatie meegeknikt door de aanwezige rockers.

Iets na de klok van halfzes begon Sister May aan hun set, waarbij vooral de gloednieuwe EP “Ascent” (review: http://snoozecontrol.be/reviews/8165/) centraal stond. In een uitzonderlijke driemansopstelling van bas, vocals en akoestische gitaar werd het gitaargeweld voor de gelegenheid ingeruild voor een volledig akoestische set. Stevige brokken grunge als Deception, Diamond Dreams, (R)Evoltution en het op David Bowie geïnspireerde Not Afraid kregen in deze minimalistische setting een intiem kantje. Opvallend was de expressieve vertolking van zanger Bert Goethals. Zijn bij momenten rauwe zang ging door merg en been en kreeg de winkel meer dan eens stil. Toen ook de andere muzikanten vocaal hun steentje bijdroegen konden we een gelukzalige glimlach niet meer onderdrukken.