Fleddy Melculy – Live Graspop Metal Meeting (Sony)

Van Muylem    9 december 2018

Als u dit leest bestaat Fleddy Melculy 3 jaar en hebben ze welgeteld 2 albums uitgebracht! Vlaamse metal die ontsproten is uit Urbanus en de Fanfaar, zo kan je dit het best beschrijven. Dat metal en humor goed samengaat hoor je duidelijk op deze live plaat.

Het eerste bewijs hoor je ook meteen bij de intro waarbij de vertelstem even een plaspauze moet inluiden, vervolgens even de draad kwijt is … kortom: lachen geblazen! Het feestje luiden ze in met Varken, wat ook een beetje kan slaan op wat je tijdens het hele GMM gebeuren kan verwachten: alle remmen los na een zware week! Het is overigens best grappig om vast te stellen dat deze groep op zo een korte tijd er in slaagt om iedereen zo massaal mee te krijgen!

Met Foto Van Uw Hoofd rammen ze er lekker op los, waarna Fleddy plots beseft waar hij zijn ding staat te doen en even de massa aanstaart. Niets beter dan de mensen vervolgens massaal (en dit is echt bewonderenswaardig) te laten meezingen op Feestje in Uw Huisje en Geen Vlees Wel Vis. De Simpsons voeren Apu af en dus schakelen ze hier een versnelling hoger door Apu Van De Nightshop hier nog eens op te voeren en het hele publiek voor hen te laten applaudisseren.

Nog meer humor volgt Aldi-gewijs met Camouflage. Een beetje hardcore met het schitterende Ik ben kwaad gevolgd door 668, wat voor mij een instant klassieker is (yep knipoogje naar Iron Maiden); je hoort het publiek luidkeels meezingen en duidelijk genieten! En ook de jeugd in mijn huis kan dit appreciëren. GMM viel voor velen nog net binnen de examenperiode en dus is dit ook voor hen goed meegenomen. Het viel me ook al op dat er op Kerk toch flink wat live tracks opstonden en dat versterkt toch ook wel hun stevige live reputatie. Geef nu toe: elk nummer ademt ruwe kracht uit en de sfeer zit uitstekend en dat voor een groep die ocharme amper drie jaar oud is! Tot hiertoe is er nog geen sprake van een Clouseamania, maar als ze zo verder doen zal het echt niet lang meer duren!

Even over naar een andere instant hit: Ik haat Jazz. Moshen, jumpen, crowdsurfen, stagediven, … Ook op dit nummer gaat het publiek volledig uit de bol! De grunts, het gegrom, geschreeuw en het uitstekende gitaar- & beukwerk maakt van dit nummer gewoonweg een topper. Brood is een heuse meezinger en dat ondanks het felle tempo. Alleen al de intro van Pinker volstaat om de massa te doen ontploffen. De boodschap is anders best goed en kan gerust door de politie gebruikt worden in een promotie filmpje. Ja: u leest het goed hoor! Geef toe: ook u weet zich te ergeren aan mensen die hun pinker niet gebruiken en alzeker als het gaat om een dikke auto (aankoopprijs flink boven eigen budget, u weet het wel).

Toen ik het volgende nummer voor het eerst hoorde dacht ik meteen aan het feit dat dit een nieuw Anthem zou worden en live hoor ik hiervan alleen maar de finale bevestiging. Voor Altijd Jong zal allicht over dertig jaar nog steeds even cool klinken en met deze live versie doen ze er dus nog een schepje bovenop!

Aangekomen bij het laatste nummer en meteen ook hun eerste doorbraak hit. Blijkt dat er wat haperde aan de opname apparatuur en eerlijk als ze zijn geven ze het ook even toe en verwittigen ze ons ook even. Van T-Shirt Van Metallica heb ik al héél wat live versies mogen aanhoren en het is ook duidelijk waarom dit nummer telkens hun set mag afsluiten! Wat een knaller en wat een plezier! Tijd om nog eens stil te staan bij het feit dat dit Vlaamse metal is en dat iedereen telkens weer uit volle borst meezingt? Neen, want daar komt al een Engelstalige versie van (ondanks dat ene nummer die ze recentelijk schreven waarop ze Vlamingen die in een andere taal zingen op de korrel nemen). LOL!

Johnny is Justin geworden in deze Engelstalige versie en eigenlijk klinkt het toch wel een beetje raar. Fleddy is uiteraard steeds wat tegendraads, maar we weten ook dat ze graag buiten de Benelux willen optreden!

Conclusie: aanschaffen die schijf en ik ben zeker dat de kerstman deze gul zal uitdelen en allicht zat deze live opname ook zorgen voor nog meer optredens. Wij duimen alvast en jaar hoor: er komt een derde studio album aan.

Vergeet ook niet om de uitstekende foto's van de hand van onze goede vriend Nathan Dobbelaere te checken!