STRIKER - Play To Win (Record Breaking Records)

Koen Asaert    31 december 2018

Striker omschrijft zichzelf als de snelst groeiende Canadese metal band. Ze zijn een dodelijk kracht gevormd uit alles wat heavy metal is. Hun missie is de luisteraar te vangen in een een circle pit van melodieën, die besmettelijker zijn dan de pest, adembenemend muzikaal vakmanschap te leveren die je harder treft dan een 50-kaliberkogel en zo'n energievolle optredens te geven dat je er een raket mee kan lanceren.

Als invloeden voor hun muziek noemen ze Saxon, Iron Maiden, Racer X, King Diamond, Vicious Rumors, Helloween, Crimson Glory, Judas Priest, Annihilator, Exciter, Scorpions, en ... alles wat oud en snel is. Striker heeft al door tal van landen getourd als headliner of als support voor o.a. Sonata Arctica, Dark Tranquillity en Primal Fear. Met haar zevende album Play To Win probeert Striker zijn ster nog een trapje hoger aan het metalfirmament te hangen.

Striker opent magistraal met Heart Of Lies. Deze maatschappijkritische song wordt gekenmerkt door krachtige cleane vocals, een aanstekelijk refrein, donderende drums en indrukwekkend gitaarspel. Striker geeft onmiddellijk zijn visitekaartje af, namelijk een klassieke mix van heavy metal, hard rock en hair metal. We zijn ook gek van de professionele lyrics-video van dit nummer.

Position Of Power is een meezinger met een sterk eightiesgevoel. Striker wil sneller dan tijd op vleugels van verlangen vliegen. Striker neemt met deze brok ironische zelfverheerlijking een sterke positie in. Dit doet verlangen naar meer. En meer krijgen we met Head First. Dit is een fris nummer, met een mooie intro en catchy lyrics. Striker breekt noch buigt en gaat er altijd voor (met het hoofd eerst).We raden aan om ook eens de bijhorende video te bekijken.

In On The Run met zijngillende gitaren, vocale harmonie, sterke ritmesectie en aanstekelijk refreinen zijn alle ingrediënten aanwezig om eens goed uit je dak te gaan. Draai het volume maar open. Waren de vorig twee, echte partynummers, dan gaat het er in The Front eerder filosofisch aan toe. Hoe kan iemand je echte ik kennen, als je steeds een masker opzet. Kortom zet dat masker af en wees klaar voor een portie headbangen. Play To Win de sterke titelsong,wordt gespeeld alsof er echt een wedstrijd moet gewonnen worden.En winnen doen ze met deze speelse, energieke, extatische brok heavy metal.

Standing Alone schakelt een versnelling trager. Dit is een ode aan de prachtige hardrockballades uit de jaren 80. "I'll wait for the changes" zingt men. Als ze maar niets aan dit nummer willen veranderen, want het is gewoon goed zoals het is. Summoner doet ons met verstomming slaan. Want het is al een hele tijd geleden dat we nog zo'n goede esoterische heavy metal song gehoord hebben.

Heavy Is The Heart is heavy metal voor hart en ziel. Het nummer begint rustig om dan volop los te breken met lekkere guitar leads, ijzersterk gezang, een daverende ritmesectie en verrassende tempowisselingen. De afsluiter Hands of Time is een meesterlijke ballad over de gevolgen van tijdsgebrek. Dit is pure stadionrock waar aanstekers heen en weer zwaaien en iedereen volop meezingt..

Dit album van de Canadese hardrockers uit Edmonton, heet niet toevallig Play To Win.

Vanaf het eerste nummer hebben ze ons hart gewonnen. Superlatieven schieten te kort om de sublieme mix van heavy metal, power metal, hardrock en hair metal te omschrijven. Striker zal wel geen prijs voor de originaliteit winnen. Daarvoor zijn ze te duidelijk schatplichtig aan de jaren tachtig. Maar eigenlijk kan ons dat niet schelen, want dit is gewoon een fantastisch goed album. Bovendien: tachtig was prachtig. Dit is een echte aanrader. Striker is duidelijk een rijzende ster aan het metalfirmament.

Heart Of Lies

Position Of Power

Head Of Power