Skunk Anansie - 25LIVE@25 (Republic Of Music)

Van Muylem    25 januari 2019

Skunk Anansie bestaat 25 jaar en om dit te vieren brengen ze een live album uit met 25 tracks. Hun grootste hits ontbreken niet en je krijgt hier een unieke kans om alles live te herbeleven in de beste omstandigheden!

Deze groep is altijd een buitenbeentje geweest, zeker toen bekend werd dat de frontvrouwe een lesbische zangeres was met Afrikaanse roots en dat de groep an sich ook niet meteen een doorsnee band was, wel dan heb je dit leuk geheel en weet je dat je echt iets speciaals hebt! De teksten zijn ook een goede weergave van de spirit die ze uitdroegen: verzet tegen zaken die echt niet kunnen, opkomen voor mensenrechten, opkomen voor minderheden, … Mocht Trump kunnen, hij zou deze groep verbannen en dan weet je dat ze eigenlijk goed bezig zijn! Alleen, ja: het zijn Engelsen hé.

Beginnen doen ze met één van hun vele hits: Charlie Big Potato. De intro heeft iets weg van drum’n bass, maar algauw neemt hun rock gehalte het over. Pure melancholie en boordevol emoties. Lekker rocken op basis van een tekst die je toch even doet nadenken doen we met Intellectualise My Blackness. Because Of You kan logischer wijze rekenen op veel bijval van het publiek. Eens Skunk begint te zingen krijgt ze iedereen stil en dat bewijst ook nog eens dat ze ons respect verdient. Rustig opbouwen om vervolgens lekker uit te halen, loepzuiver en toch keihard (zoals alleen de besten dat kunnen). I Can Dream is dan weer de perfecte coole rocker waarbij haar melancholische stem perfect weerklinkt. Je hoort ook dat ze zich op het podium goed weet te omringen en een feestje weet te bouwen.

Charity blijft steeds weer door merg en been gaan, ook in deze schitterende live versie! Luister maar ook eens naar die ene lang uitgerekte noot en je weet meteen hoe goed deze dame kan zingen. Keihard uitpakken, hoog zingen, plots diep gaan, … a walk in the park voor deze majestueuze dame! RESPECT! My Love Will Fall brengt zelfs wat backings met zich mee en kleeft aan je. Lekker loos gaan! Death To The Lovers gaat de meer emotionele weg op en doet je een traantje wegpinken terwijl je geniet van haar fenomenale stem! Ook dit nummer bewijst hoe goed ze als één geheel klinken. Ergens begin ik me af te vragen waarom we ze niet meer horen op de radio (naast dan dat duetje met K’s Choice).

Twisted is een ander hoogtepunt waarbij ze nog eens energiek kunnen uitpakken, terwijl je ook nog eens kippenvel krijgt. Met My Ugly Boy zakt het tempo een beetje, al blijft het lekker rocken! Weak en Hedonism zijn twee uber klassiekers die hier tot hun recht komen en bij wie iedereen wel wat gevoelens weet op te roepen! I Hope You Get To Meet Your Hero halt het tempo naar beneden, maar heft een danig krachtige tekst dat je er ook stilletjes van wordt. Het klinkt een beetje melig, maar bovenal pakkend en straf (zeker naar het einde toe).

Hier hoor je ook héél goed de synergie tussen melodie, melancholie en grootse muzikanten en dito zangeres. Love Someone Else en This Is Not A Game graven nog dieper en snijden dwars door je heen alsof je boter bent, waarbij ze vocaal lekker uithaalt. Met God Only Loves You halen ze nog eens de tekstuele hakbijl boven waarbij de muziek hoge toppen scheert. Het geheel klinkt uiteraard bijzonder sterk, waarbij het intellectuele het emotionele weet te combineren om er iets bijzonders van te maken. (Can’t Get By) Without You gaat er ook weer lekker door, terwijl Secretly je een traantje doet wegpinken en de hele buurt stil krijgt. Over The Love is een kraker van jewelste en komt ook hier live prima over. Spit You Out enYes It’s Fucking Political zorgen dan weer voor een bijzonder goed gevoel bij het publiek, al mag je wel de boodschap niet vergeten. Dit brengt me tot de gedachte: wat met de Brexit? Selling Jesus is dan weer een ware wall of sound, waarbij ze stevig tekeer gaan (ook tekstueel).

Ook op Little Baby Swastikkka kunnen we niet anders dan de boodschap onderstrepen. Uiteraard kan je ook helemaal loos gaan op dit nummer en dat doen ze ook op muzikaal vlak. Tear The Place Up voert het tempo nog meer op terwijl we met Squander wat gas terug nemen en de emoties laten heersen. You Saved Me is één van de vele hoogtepunten en hiermee sluiten ze deze plaat af. Lekker, beetje melig, maar o zo sterk en emotioneel! Laat die traantjes maar komen!

Voor de gelukzakken onder ons is er zelfs een extraatje: You’ll Follow Me Down (Bonus Track) waarbij ze zelfs de akoestische gitaar naar boven halen. Héél even slaat ze ook alles uit haar keel en haalt ze zo lang een noot aan dat het publiek enthousiast begint te klappen. Uiteraard is dit ook een emotionele bom die velen weet te raken. Dit heet knallen op emotioneel vlak, zonder dat je oren er van afzien! Ja, hierna hoef je echt niet meer te twijfelen over hun kunnen! Daarnaast kan je nog eens lekker al hun hits en hun betere nummers beluisteren en dit in de beste live omstandigheden!