BufferState – Anthropy EP (eigen beheer)

Jens Deklerck    2 februari 2019

Het Gentse BufferState bestaat al sinds 2011, maar hun debuut-EP “Anthropy” werd pas op 10 november 2018 in eigen beheer uitgebracht. De bio leert ons dat de band in die tijd vooral rond de Gentse uitvalsbasis heeft gespeeld en in die lange periode een aantal personeelswissels heeft ondergaan.

Sinds de komst van bassist Geert van der Plas in 2015 is er een vaste viermansbezetting ontstaan met Peter Glas op vocals en gitaar, Sander Vergote op gitaar en vocals en Jan Moerman op drums. Het lange zoeken heeft nu tot een volwaardige EP geleid waarop 4 nummers te vinden zijn. Elk nummer laat een facet zien van het huidige mens zijn in een wereld in verval.

Facehugger is een verrassend stoner rocknummer geworden met een progressief karakter. Het is een opvallende vaststelling hoe agressie en rustgevende psychedelische ‘zen’-momenten binnen dit korte tijdsbestek worden samengebald zonder te botsen. Het eigenzinnige Bulk Being toont een rauwer gezicht. De grungy compositie is dreigender waardoor de teksten extra hard klinken. De vele onverwachte wendingen maken dit nummer wel een harde noot om te kraken. Het is ondertussen duidelijk dat bands als Tool en King Crimson mee het geluid van Bufferstate hebben gevormd. Archean zet de donkere toon verder met een logge opbouw vol emotionele grunge waarbij de cleane zangstem het tempo en het gevoel aanzwengelt. De aanstekelijke afsluiter Quiet Man gaat voor techniek en snelle groovy passages die danig op de nekspieren werken.

De eerste noemenswaardige EP van BufferState mag er zeker zijn. De thematiek en de vaak eigenzinnige mix van stijlen maken van “Anthropy” wel een zware dobber die pas na verschillende luisterbeurten de nodige indruk maakt.

1. Facehugger 4:34
2. Bulk Being 6:38
3. Archean 6:35