Vandor – In The Land Of Vandor (eigen beheer)

Jens Deklerck    1 februari 2019

Vandor is een nieuwe naam in de wereld van power metal. De band werd in 2015 opgericht door de broers Alve en Vide Bjerde in het Zweedse Göteborg, maar groeide al snel uit tot een vijftal. Hun debuutalbum werd op 25 januari in eigen beheer uitgebracht als “In The Land Of Vandor”.

Vandor wil vooral pure muziek brengen: Geen gefoefel met autotune of andere technologische snufjes, maar de natuurlijke kracht van recht door zee power metal vanop de klassieke leest. De instrumenten combineren energie met epiek, zonder te vervallen in theatrale uitspattingen. De karakteristieke stem van Jack L. Stroem, die met momenten aan pakweg Elvenking doet denken, volgt deze vuistregels. Jack’s hoge stem heeft een wijd bereik dat hij op een pakkende manier benut, ook al is er wat inlooptijd nodig. Nummers als Wrath Of The Night en Possessive Eyes zijn de mooiste voorbeelden van energieke songs met een sterk verhaal gebracht door een eerlijke stem. Ook het componerende talent van de band valt niet te onderschatten. Het eenvoudige opzet dat hierboven wordt beschreven is zeker niet saai of eentonig. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het 13 minuten durende epos Uncover The Earth.

We kunnen besluiten dat Vandor met “In The Land Of Vandor” een uitstekende start heeft genomen. Ondanks de beperkingen die ze zichzelf opleggen, slaat de band erin om een gevarieerd en pakkend album bijeen te schrijven dat een groot publiek zal aanspreken. En de ambitie brandt vurig. Zo wordt er nu al volop gewerkt aan een tweede album. Van deze nieuwkomer zullen we in de nabije toekomst nog veel horen.

1. Dark Times 1:09
2. Wrath Of The Night 6:25
3. Beneath The Sky 5:07