The Mænsion – Rævolution (Take This Trip To Mars Records)

Koen Asaert    8 februari 2019

The Mænsion doet vaak denken aan die andere band uit Los Angeles: 30 Seconds to Mars. Een hardere en ruigere versie van 30 Seconds To Mars wel te verstaan. Mark Mænsions stem kan echter niet tippen aan die van Jared Leto. Toch heeft Mænsion best een aardige en krachtige zangstem.

Rævolution Is een conceptplaat waar Power to the People, de macht bij het volk leggen, als een ruw verweerd rood touw is, dat met een roestige naald de songs aan elkaar rijgt. En dat is in tijden van gele hesjes en klimaatmarsen wel een heel relevant thema.

Die boodschap is maar al te duidelijk in opener Army of the People, een kruising van 30 Seconds To Mars en Nine Inch Nails. Say It! Is nog zo’n opzwepend opstandig nummer waar Machine Head en Fear Factory even om de hoek komen kijken. The Engineer is een stevig modern rocknummer met lagen 30 Seconds To Mars tussen ruwe randjes Rage against The Machine en My Chemical Romance .
Elation is een spacy heavy metal nummer. Geen aangename vlucht maar een turbulente reis door de ruimte in een opbrandende raket. Higher is een rebelse oorworm, waar metal en moderne popelementen elkaar tegenkomen en een dansje met elkaar wagen. Een echte meebruller.
In Master/Slave kruipt cybermetal zoals Fear Factory in bad bij synthpop zoals Depeche Mode met meer dan badschuimbellen tot gevolg. Happy telt de beste vocale prestaties. Het is het rustigste en meest gevoelige nummer op het album. Hou je zakdoek dus maar klaar. In High wordt een trip naar de jaren 80 gemaakt met meeslepende glam en hard rock. Stand Your Ground is een nucleaire fusie van electro en metal, wat tot een explosieve mix van industriële metalen leidt.
One Way Ticket To Mars is Nickelback op steroïden in een wedstrijd met Linkin Park en een duracellkonijn dat neofolk speelt.

Gitarist/zanger Mark Mænsion, bassist The Riz, drummer Sjoerd Boom en Skye op keytar bakken met talent, inspiratie, bloed, zweet, tranen en een dikke laag glazuur een smakelijke veelzijdige muzikale pièce de résistance. The Mænsion heeft het potentieel om een supergroep te worden. Rævolution biedt een buitengewoon magistraal geluid binnen het muziekmultiversum. Een absolute aanrader!