Noctulux - From The Shadows (Eigen beheer/ HardLife Promotion)

Koen Asaert    16 februari 2019

Noctulux betekent in het Nederlands ‘nachtlicht’. Een woord met een interne tegenspraak die verwijst naar de contrasten in de muziek van Noctulux. De teksten van Noctulux vertellen namelijk over de druk, het verdriet en de wanhoop die te vaak inherent zijn aan menselijke relaties en interne conflicten en variëren van beschouwend tot beangstigend.

De band uit het Nederlandse Gelderland bestaat uit Mirjam van der Wel (zang), Maarten Langeree (gitaar), Dennis Tappij Gielen (toetsen), Ben Bruschke (basgitaar) en Michiel Nijs (drums).

Wat onmiddellijk opvalt bij het beluisteren van From The Shadows is de makke matige productie waar vooral Mirjams mooie stem en de keyboardklanken op de voorgrond treden.

Goodbye is een catchy poprocknummer. De drums klinken alsof een kind op kartonnen dozen staat te kloppen en de bas- en gitaarsound is al niet veel beter. Op Broken Record zijn de toetsen wel goed gemixt , maar klinkt de zang nogal zeurderig. Dit is een veel te langzaam nummer dat de snelheid van een slak heeft.

Fear is ook een downtempo poppy rocknummer, maar klinkt al wat prettiger dan het vorig nummer. Er mag wel wat sneller en krachtiger gespeeld worden. Wellicht klinkt Fear live veel beter dan op dit album. Something More bevalt ons in het algemeen een stuk beter. Het zou geen slecht idee zijn dit nummer opnieuw op te nemen en hiervoor een video te maken.

Bij Close My Eyes doet de kartonnen klank de song onrecht aan. Want als je je ogen sluit en je oren opent, merk je dat dit een best aardige song is. Helaas durft men het gaspedaal niet intrappen. Met wat meer snelheid was deze song beter tot zijn recht gekomen. In Where Darkness Is Light zit de mix al iets beter. Het is een te rustig voorkabbelend beekje temidden van een sprookjeachtig berglandschap. Wat een mooi, maar veel te braaf plaatje oplevert.

Raindrops is een prikkelend parelende trage jazzy popsong. De productie zit hier wel snor. Dit liedje kan zo op een zender als de Belgische Radio 1 worden gespeeld. Leaves In The Wind: als bladeren in de wind waait de song aan mij voorbij. Ik krijg nog net een aardig melodietje en wat klankkleuren mee. Infected is een mooi liedje dat te iets te lang duurt. En Shadows tenslotte blijkt een mooie song, maar als luisteraar heb je de indruk dat de band in een te lage versnelling is blijven steken.

De mooie, maar misschien iets te beperkte stem van Mirjam van der Wel ligt goed in het oor. De zeer matige productie doet dit album echter de das om en maakt het voor de luisteraar moeilijk om de volledige sterkte van de band te apprecieren. Al is het wel duidelijk dat deze band potentieel heeft. De luisteraar krijgt te veel van hetzelfde soort mooie rustige breekbare songs mee, met het risico van ingedommeld te raken. Hopelijk evolueert Noctulux naar een krachtiger en gevarieerder geluid en is het niet bang de platgetreden paden te verlaten om nieuwe dingen te proberen.

Facebook / Website