We Are The Catalyst – Ephemeral (Eigen beheer/ Dooweet Agency)

Koen Asaert    20 februari 2019

We Are The Catalyst mag dan geen vlot bekkende groepsnaam zijn, hun muziek gaat er alleszins wel vlot in. “Ephemeral” is het derde album van deze steeds populairder wordende Zweedse female fronted rock/ alternative metal act, die bestaat uit Cat Fey (vocals), Kenny Boufadene (gitaar en vocals), Joni Kaartinen (bas) en Håkan Strind (drums). Het abum kwam tot stand via crowdfunding en het meeste werk werd door de band zelf gedaan. Dit resulteerde in zeer modern klinkende melodische metaalklanken, waarin poppy keyboardlijnen gecombineerd worden met verschroeiende gitaar riffs en een zwaar drumgeluid. We Are The Catalyst songs werden dusver zo’n 3 miljoen keer beluisterd op streamingdiensten zoals Spotify, Deezer, etc., zonder steun van een label.

Over Pale Waters is een darkrockjuweeltje, een aanstekelijke oorworm. Alone Against The World begint donker elektronisch, maar al snel scheuren de gitaren je langs de oren. Alleen tegen de wereld zingt zangeres Cat Fey met haar sterke stem. We zijn ervan overtuigd dat een deel van de wereld zich wel zal overgeven aan dit catchy nummer van We Are The Catalyst.

Predators is nog zo’n meeslepend modern symfonisch metal nummer dat wat aan Within Temptation doet denken. Al horen we ook nu metal-invloeden. Where The Mountain Stands is een echte meezinger, een gothic metal meesterwerkje, een goed in het oor liggend muzikaal kunstwerkje.

Coming Home, een alternatieve heavy rock song, raakt ons in het het hart. The Code mengt opzwepende electrorock à la Vive La Fête met een alternatief geluid genre 30 Seconds To Mars. Innan Allt Faller is voor ons tekstueel onbegrijpelijk, toch worden we op een universele wijze gepakt door de muziek. Dit mag voor ons gerust de Zweedse inzending voor het Eurovisie Songfestival zijn. Wellicht wordt dit een enorme hit in Zweden.

Breathing Black blijkt nog zo’n nummer met enorm hitpotentieel, zonder dat het te soft en melig klinkt. Dit blijft een stevig rocknummer, maar wel van een enorm hoog oorwormgehalte. In Shadows begint met een intro die sterk aan Rammstein doet denken, terwijl in de rest van het nummer Nightwish, Lacuna Coil en Avril Lavigne om de hoek komen kijken. Without You is een stevige liefdesballade met gierende gitaren. The Broken loopt als een sneltrein,en klinkt een beetje als The Birthday Massacre op speed. Dust is een wondermooie afsluiter die niet zou misstaan op een Within Temptation album.

We Are The Catalyst, dat in 2012 opgericht werd, met als nobele missie om een licht in de duisternis te zijn voor diegene die dat het meest nodig hebben, bouwt met “Ephemeral” een fel schijnende muzikale vuurtoren op. “Ephemeral” telt 12 nummers die stuk voor stuk een sterk singlegehalte hebben. “Ephemeral” mag dan al staan voor vluchtig, kortstondig en vergankelijk, We Are The Catalyst is een blijver van formaat. Dit zou het doorbraakalbum moeten zijn van een band met het potentieel om een supergroep zoals Lacuna Coil, Within Temptation of Nightwish te worden. “Ephemeral” is een absolute aanrader.

Facebook / Website / Bandcamp