Radio Oorwoud – Vuil! Vuil! Vuil! (WWF)

Van Muylem    2 maart 2019

WWF steunen en terwijl lekker lachen en plezier hebben? Het kan! Schaf u bij deze alvast de derde schijf aan van Radio Oorwoud! De bosjes artiesten die er aan werkten zullen u zeker overtuigen!

Nog even kort samengevat voor ik eraan begin en voor u verder gaat met lezen: dit is een knotsgekke kinderplaat én liveshow én muziektheatervoorstelling over ontbossing, klimaatverandering en je ecologische voetafdruk

Sean Dhondt en Wim Opbrouck spelen Olifanten waarbij de percussie zorgt voor een Afrikaans ritme. Lekker zwoel en o zo catchy! Wie op dit nummer kan stilzitten is echt een stijve hark of misschien is deze persoon gefopt door iemand die hem een flink pak lijm onder de schoenen heeft gesmeerd.
Rare Dieren klink retro electro minded, met een snuifje New Wave en Ska. Dit had gerust gebracht kunnen worden door de stapelzotte Marcel Vantilt, maar het is gebracht door Bert Huysentruyt en Sarah Vandeursen. Titeltrack Vuil! Vuil! Vuil! Is gebracht door Hannelore Bederten Sean Dhondt: knotsgekke Mexicaans-en hoempa-pa-getinte gekke boel die vast en zeker een lach op je gezicht zal toveren. Gaan met die banaan!

Maaike Ouboter mag met Kijk Omhoog een breekbare ballade brengen. Als een ware Disney prinses weet ze niet alleen kinderen te betoveren met haar prachtige stem! Guido Belcanto mag aandraven met het bluesy Alleen Onderweg: de eenzame wolf in hem mag zich helemaal uiten.Ook Fleddy Melculy mag even meedoen met de steun van Sien Wijnants en kreeg Egels of Death Metal onder de kiezen, wat uiteraard op hun lijf is geschreven! Pure fun en terwijl lekker headbangen! Waarmee we meteen ook weten dat Fleddy het ook kan doen met een vrouw naast hem!

Johannes Genard mag een beetje rocken en krijgt daarbij de hulp van een stel kinderen. De rustpunten zorgen ervoor dat de tekst goed naar voren komt, waardoor de boodschap nog beter naar voren komt. Kom Buiten is een prima live nummer en dat hoor je ook meteen. Def P mag met Letterfretter zijn ding doen, waarbij een beetje disco en new wave aan te pas komt. Het doet me wel denken aan een Franse hit, maar de naam ontglipt me even (met een Franse acteur). Wim Opbrouck mag lekker uithalen met Pissebed: kwestie van nog een beetje meer gekdoenerij! Lachen is toegelaten! Het refrein blijft lekker hangen! Goed bedacht! Altijd dikke pret! Ella Leyers krijgt met Weg met de Natuur een knoert van een hit aangeboden waarbij electro en een catchy refrein overheersen. Dit nummer zal echt de hele dag aan je oren blijven plakken! U weze bij deze gewaarschuwd! De backing vocals doen ook wel hun stinkende best en de tekst mag er echt wel zijn. Zeker nu de klimaatbrossers zo populair zijn!

Propere Lucht is op akoestische wijze gebracht door Mattis, Cato en Marte waarbij je ook duidelijk de idee krijgt dat dit iets is voor in de klas. Kwestie van nog meer jongeren aan het betogen te krijgen! Matteo Simoni kan niet echt zingen, maar slaagt er toch wel in om op een grappige wijze zijn nummer te brengen, op een lekker salsa sausje. Raymond van het Groenewoud mag het rustige Ze keek naar mij brengen. Simpel en o zo efficiënt gebracht! Als laatste nummer krijgen we Bommetje gebracht door JackoBond en Lady Linn: country met een geestig trekje.

Ik moet toegeven dat het toch wel dankzij Fleddy Melculy was, dat deze plaat ter discussie kwam. Ik ben altijd kandidaat om eens iets anders te bespreken. En in dit geval was dit ook echt wel iets heel anders, waar ik overigens enorm van heb genoten! Steun het WWF en schaf "Radio Oorwoud" meteen aan!