Apoptygma Berzerk - SDGXXV (Tatra Records)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    18 maart 2019

Het verjaardagsfeest van Apoptygma Berzerk gaat door. Na de ”Soli Deo Gloria" 25th Anniversary Reissue Edition wordt nu ook een compleet album met alle ”Soli Deo Gloria” songs, bewerkt tot splinternieuwe versies door een resem gastartiesten, uitgegeven.
Apoptygma Berzerk kun je deze zomer live zien en horen op zondag 18 augustus op het W-Fest te Waregem samen met o.a. Red Zebra, Whispering Sons, China Crisis, New Model Army en And One.


De geboorte van deze nieuwe herwerkte “Soli Deo Gloria” was geen gemakkelijke bevalling. Groth & Co.zochten artiesten die niet enkel simpelweg een remix in elkaar steken, maar de songs ook zo bewerkten dat het resultaat zowel spectaculair op zijn eigen is, alsook terugkeert naar de geboortegrond van wat het originele Apoptygma Berzerk album zo speciaal maakt. De band nam contact op met oude vrienden zoals Cronos Titan maar bestelden ook muziek bij opkomende artiesten die het hedendaagse muzikaal landschap aan het veranderen zijn.

Britse legendes zoals Clock DVA, Portion Control en Naked Lunch staan schouder aan schouder met meer moderne EBM/Techno-artiesten zoals Ancient Methods, Codex Empire en Prurient feat. Maniac (van Mayhem!). Industrial veteranen Blackhouse, Mortiis en Cronos Titan teisteren het gehoor met hun duistere versies. Daarnaast zijn er minimal wave acts zoals Bal Paré, Beranek and Monster Apparat die zorgen voor uitgekleedde versies, krijg je klassieke EBM voor de kiezen met The Invincible Spirit, Substaat en Atropine of geniet je van de dream-electronics van Steven R. Sellic en Erik Wøllo.

 

 

Like Blood From The Beloved (Part 1) (Interpreted by Steven R. Sellick) is een zweverig, dromerig instrumental electropopnummer . Burning Heretic (Cycles Of Absolute Truths Mix by Ancient Methods)werd voorzien van industrial klinkende drums, maar blijft toch vooral een gematigd futurepopnummer. Backdraft (Deviced by The Invincible Spirit) houdt het midden tussen elektronisch geladen gothic en EBM en is een schot in de roos. Stitch (Restitched by Cronos Titan) is lekker duistere langzame nachtmerrieachtige underground electro. Met ARP (No Sleep Mix by Beranek) levert men een pracht van een syntpoppareltje af. The Sentinel (Southern Discomfort Mix by Blackhouse) bevat een griezelige intro, akelige spoken word samples en een overheersende donkere ambient atmosfeer.

In Walk With Me (FRXTA Skyline Mix by Mortiis) horen we een dreigende piano, spookachtige stemmen, dominante bombastische synths. Dit is kortom typisch Mortiis. Backdraft (Kill The Light Mix by Codex Empire) klinkt heel anders dan The Invincible Spirit versie. Het tempo en de beats gaan omhoog in deze dancefloorfiller. Spiritual Reality (Gold Golem Version by Portion Control) heeft , hoewel lanzamer en meer EBM, met zijn stampende beats ook het potentieel om een dansvloervuller te zijn. In Stitch (Amplified Version by Clock DVA) levert Clock DVA een heel andere versie af dan Cronos Titan. De versie van Clock DVA is langzamer, meer ambient en daardoor zelfs nog duisterder dan de Cronos Titan versie. Op Bitch (Weil Mix by Substaat)hoor ik voor het eerst een typisch Apoptygma Berzerk-geluid, al hoor ik ook veel moderne electro(pop) invloeden. Borrowed Time (Sublime Mix by Atropine) heeft een typische beat die wel wat weg heeft van het Front 242-geluid. Maar het klankentapijt dat daarbovenop gelegd wordt, heeft niks met Front 242 te maken.

Van The Sentinel (Doom Electronics Version by Prurient feat. Maniac) is het minste dat je er kunt van zeggen dat er een duidelijke doemsfeer wordt opgeroepen. Dit is een onbehagelijke wandeling door een duister muzieklandschap. Stitch (Patched & Processed by O/E) klinkt alsof er wel heel veel oplap- en processingwerk aan te pas is gekomen. Het aangenaam klinkende resultaat lijkt op een mengeling van klassieke EBM en hedendaagse electro. Ashes To Ashes (Diabolic Mix by Bal Paré) zit duivels goed in elkaar met een mix van spoken words, spookachtige samples en bevreemdende electroklanken. Skyscraping (Cricket Mix by Monster Apparat) heeft een retro jaren 80 electropopgeluid dat heel fris en lichtvoetig klinkt. In All Tomorrow`s Parties (Evolve Or Die Mix by Naked Lunch) blijft de klassieker van The Velvet Underground ondanks alle elektronica gelukkig voldoende overeind, zodat we van een geslaagde herwerking kunnen spreken die zowel Apoptygma Berzerk- als Velvet Underground-fans kan aanspreken. Like Blood From The Beloved (Part 2) (Reworked by Erik Wøllo)tenslotte is ideaal geplaatst als laatste nummer want dit is een mijmerend dromerige instrumentale faded-out outro.

Conclusie:
”SDGXXV” is een unieke eclectische hommage van EBM-, electro-, techno- en industrialacts, zowel aan het ”Soli Deo Gloria” debuutalbum van Apoptygma Berzerk, als aan de bands die dit album beïnvloed hebben. Dit is niet zomaar een remixalbum, maar een op zichzelf staand hoogwaardig donker electro album, dat je zelfs kan appreciëren zonder ooit een nummer van Apoptygma Berzerk gehoord te hebben.
 

Facebook