Battle Beast – No More Hollywood Endings (Nuclear Blast)

Koen Asaert    23 maart 2019

De Finse heavy/powermetalband Battle Beast is terug met een nieuw album “No More Hollywood Endings”. De band scoort hoog bij liefhebbers van melodic metal. Eén van de belangrijkste redenen voor hun populariteit ligt zeker bij de unieke stem en podiumpresence van de jonge zangeres Noora Louhimo, één van de recente revelaties binnen het kringetje van metalzangeressen.
Battle Beast speelt op 1 mei in Gebr. De Nobel te Leiden en op 5 mei in de Biebob te Vosselaar.

Unbroken is een aanstekelijke heavy metal song die gaat over gepest worden en dat te overleven. Het is een zeer persoonlijke song voor zangeres Noora Louhimo aangezien ze als kind gepest werd. No More Hollywood Endings is u wellicht al bekend dankzij de mooie videoclip en gaat over het recht van iedereen om gerespecteerd te worden hoe je bent. Men zou zelf zijn einde moeten schrijven in plaats van dat van anderen over te nemen.

Eden vertelt over het proeven van de verboden vrucht en de verbanning uit het paradijs maar ook over genezen. En dat laatste wordt duidelijk in beeld gebracht in de bijhorende video. In Unfairy Tales uit de band kritiek op de sociale media in een song met een sterk jaren 80 gevoel. Endless Summer is een zachter, meer poppy nummer. Ook hier is het jaren 80 gevoel niet veraf. Was Endless Summer in de jaren 80 uitgebracht dan was het een poprock hit geworden.

The Hero, een met veel keyboards gepimpte song, gaat over het juiste te doen en je eigen held zijn. Dit is uitstekende muziek voor bodybuilding- en fitnessvideo’s. Piece Of Me, waarin keyboarder Janne Björkroth zich totaal kan uitleven en de gitaren niet veel moeten onderdoen, gaat over akelige opdringerige mannen. Eén tip: zeg het met bloemen of katten in plaats van met vieze plaatjes. I wish is een trage emotionele ballade met veel strijkers die opgedragen is aan iedereen die voortijdig iemand verloren heeft.

Het met strijkers beladen en door folk- en powermetal beïnvloedde epische Raise Your Fist is een battlesong die gaat over het verslaan van je vijand. De strijdsong The Golden Horde over de Gouden Horde van Dzjengis Khan zet je op het verkeerde been door de dance-achtige intro, maar corrigeert dat vlug met stevige en snelle powermetal. World On Fire klinkt als een mix van heavy en gothic metal en gaat over verliefd zijn en het gevoel de hele wereld aan te kunnen.

"No More Hollywood Endings” bevat sterke heavy en powermetalsongs, maar ook een aantal nummers die een ode brengen aan de pop en hard rock van de jaren 80. De ene persoon zal er weg van zijn, terwijl de andere net omwille van dat gemengde karakter er zijn neus voor zal ophalen.

Facebook / Website