In Motion – Thriving Force (Freya Records / Hardlife Promotion)

Jens Deklerck    6 april 2019

Hij had het al aangekondigd: Bezige bij Tom ‘Tee’ Tas zou op korte termijn niet 1, maar 2 albums uitbrengen. Het debuut van zijn progressieve/power metal project Entering Polaris hebben we al besproken. Nu is er dus ook het death/thrash-georiënteerde werk “Thriving Force” van het project In Motion. Eind februari kwam dit album uit en dit zijn onze bevindingen:

Ook deze keer laat het brein zich omringen door een grote schare aan gastmuzikanten uit binnen- en buitenland. Leden van onder andere Dagoba, In Vain, After All en Soilwork verleenden met plezier hun medewerking aan “Thriving Force”. De stokpaardjes blijven echter progressief componeren en experimenteren.

Toch zijn het vooral de groovy thrash-lijnen die in eerste instantie de aandacht trekken. Thrive begint lekker brutaal, maar dan kan Tom zijn liefde voor prog niet meer verbergen. Vocalisten David Davidson (Revocation) en Björn Strid (Soilwork) kleuren de aanzet vocaal verder in met een gedurfde wisselwerking van stemgeluiden. De finale gitaarsolo van Joris “The Vandal” Van Daele (Michael Angelo Batio) maakt de collage af. Het emotionele I Bleed Worlds (met Pierre Maille van Dagoba) gaat meer gradueel te werk. Met de nadruk op melodische input en een trager tempo vloeien de klanken met minder zijsprongen uit je boxen.

The Dyeing Of Spheres is een technisch goed uitgedacht tweeluik met Jasper Daelman en Matthieu Romarin als prima vocalisten, maar ook een nummer met een keerzijde. De gitaristen doen hun best om de kenmerkende agressie en brutaliteit van death en thrash te behouden, maar toch gaat dit voor een groot stuk verloren in het opnieuw opvallend progressieve karakter van de compositie.

Maar gelukkig zijn er ook tracks zoals Utopia. De melodie zit goed ingebed te midden van thrashy uitbarstingen en heerlijke solo’s. Dit hoogtepunt snijdt lekker door je nekvel heen. Always in Motion moeten we ook vermelden. Met meer dan 18 minuten is deze kolos een genot om naar te luisteren. Ook dit nummer schiet lekker brutaal uit de startblokken, om vervolgens avontuurlijke oorden op te zoeken. Het voelt alsof je de snelweg af en toe verlaat voor een pauze op een boeiend landweggetje, waar je bijvoorbeeld een saxofoonsolo - verzorgd door Gregg Rossetti (Suspyre) - kan tegenkomen.

Conclusie: Met zijn tweede album op korte tijd laat Tom Tee (ditmaal onder de noemer In Motion) nogmaals zien dat hij van veel muzikale markten thuis is en een uitstekend songwriter is. De combinatie van een veelheid aan stijlen maakt van “Thriving Force” wel een boeiend en technisch geslaagd album, maar of de death en thrash metal aanpak zal aanslaan bij het klassieke publiek wil ik betwijfelen. De typische kenmerken van deze stijlen moeten hiervoor net te veel andere invloeden naast zich toestaan.

TRACKLIST:
1. Inception 2:03
2. Thrive 7:03