In Flames – I, The Mask (Nuclear Blast)

Koen Asaert    6 april 2019

Het Zweedse metalinstituut In Flames is terug met met hun inmiddels dertiende album "I, The Mask". Voor velen is 13 een ongeluksgetal, wat betreft In Flames moet 13 een geluksgetal zijn. Want met “I, The Mask” leveren deze Zweden een majestueus meesterwerk af.

Voor de tweede maal trokken In Flames naar Los Angeles om er te werken met topproducer Howard Benson (My Chemical Romance, Motörhead,...), die ook al de producer was van hun album “Battles”. Bovendien werd het album gemixt door Chris Lord-Alge, die dit al deed voor een heel resem bands gaande van Cheap Trick tot Linkin Park en gemastered door Ted Jensen (Pantera, Eagles, Guns N’ Roses). Zanger Anders Fridén, nam zelfs zangles. Het resultaat is een magistraal klinkend album.

Tekstueel is “I, The Mask” een sociale kritiek op de hedendaagse samenleving vooral wat betreft eenzaamheid en hoe technologie tot een nieuw soort vereenzaming leidt. We dragen allemaal een masker in plaats van onszelf te zijn. Met alle nieuwe technologie denken we voorwaarts te gaan, maar op sociaal en andere gebieden gaan we steeds verder naar achter. Ook op het vlak van milieu. Mensen moeten als het ware wakker worden en zich met andere mensen verbinden om de problemen aan te pakken. De klok tikt en we moeten nu iets doen, voor het te laat is.

“I, The Mask” is een verzameling krachtige metal anthems, die stuk voor stuk perfect in elkaar zitten. Alles klinkt zoals het moet klinken: grandioze gitaarriffs, dreunende baslijnen, donderende drumpartijen, doordringende melodieën, geniale wissels en een indrukwekkende afwisselende zang. Dit is melodieuze metal ten top. “I, The Mask” is een album om mee te zingen, luchtgitaar en andere imaginaire instrumenten op te spelen en op te dansen en headbangen met het volume wijd open. Niet toevallig heet de band ‘In Flames’, want In Flames zetten je met “I, The Mask” in vuur en vlam.

We noteren alvast het optreden van In Flames op zondag 23 juni op Graspop in onze agenda.

Website / Facebook