Dean Lewis - Ancienne Belgique - 14/04/2019

Timo Claes    15 april 2019

De Australische singer-songwriter Dean Lewis stond  op 14 april in de Ancienne Belgique. Op 22 maart kwam zijn eerste langspeler uit, getiteld “A Place We Knew”. Al de nummer op dit album gaan vooral over relaties, huizen en hotelkamers waarin hij zich bevond. Wat we dus kunnen verwachten is een emotioneel album over geluk en verdriet. Hij is vooral bekend geworden met de nummers “Waves” en “Be Alright”. Die laatste stond op 1 in Australië en heeft uiteindelijk 6x platina gehaald.

De grote zaal van de AB was volledig uitverkocht met een overgroot deel aan vrouwelijke fans. Het was voor Dean trouwens zijn grootste show tot op heden die hij gespeeld heeft. De show begon met het nummer “Hold of Me” dat tevens ook het eerste nummer van zijn plaat is. Een eerste mooi moment kwam bij het nummer “A Place We Knew”, een nummer dat hij geschreven heeft nadat hij een half jaar op hotel geleefd had met een relatiebreuk tot gevolg. Deze werd opgevolgd door het nummer “Stay Awake” dat momenteel een opmars aan het maken is in bepaalde hitlijsten. Bij “Chemicals” gingen de lichtjes van de smartphones een eerste keer aan. Het pianonummer “Half A Man” bracht toch stilte in de zaal.

Voor deze tour brengen ze een semi akoestische versie van de nummers “Timo To Go” en “Don’t Hold Me”. En dan was het tijd voor het nummer waar iedereen op heeft gewacht. “Be Alright” werd met luid gejuich onthaald en de sfeer zat er goed in. Hij bracht ook nog een cover van “Don’t Look Back In Anger” en we moeten toegeven dat het wel een zeer goede versie was. Zijn stem past perfect bij het lied. Afsluiten deed hij helemaal alleen met zijn gitaar met “For The Last Time”, tevens het eerste nummer dat hij ooit geschreven had. Onder luid geschreeuw van de vrouwelijke (en mannelijke) fans kwamen ze nog terug voor twee nummers waaronder ze de eerste hitsingle “Waves” speelden.

Na een korte set van slechts een uur moesten we alweer afscheid nemen van Dean. Eens buitengekomen stonden er nog enkele tientallen fans te wachten aan de bus. Populair is hij wel. Onze volgende afspraak met Dean Lewis is op Rock Werchter. Wij kijken er alvast naar uit!

Setlist:

1. Hold of Me
  2. Need You Now