Amon Amarth – Berserker (Sony Music)

Koen Asaert    1 mei 2019

Je kan niet van Viking metal spreken zonder Amon Amarth te vernoemen. Meer zelfs, deze Zweden zijn levende iconen wanneer het gaat om melodische death metal met Scandinavische vikingthema’s. Met elk album schijnen Amon Amarth niet enkel beter maar ook populairder te worden. De zonen van Odin zijn terug in 2019 met het album “Berserker”.
Amon Amarth spelen deze zomer o.a. op vrijdag 21 juni op Graspop.

Fafner’s Gold begint verrassend met een akoestische gitaar, dat een flamenco-achtig deuntje speelt. Dat kort moment van rust en zen-meditatie wordt ruw verstoord wanneer elektrische gitaar en drums opstarten en wanneer de bas invalt is het dek helemaal van de dam. Fafner’s Gold is een moeilijke brutale zoektocht naar goud. Fafners goud zal misschien niet gevonden worden, maar met songs als deze is een gouden plaat wel verzekerd. Crack The Sky veroorzaakt een aanstekelijke geluidsgolf die de hemel doet openbreken en en passant wat schedels kraakt. Ongetwijfeld is dit een nummer dat bij optredens luidkeels zal meegezogen worden. Thematisch sluit dit perfect aan met het volgende nummer. Mjolner, Hammer of Thor begint met een hamerend geluid en goddelijke gitaarriffs. De song klopt spijkers met koppen. Het is heavy metal met growls. Ideaal om op te headbangen.

Shield Wall is een straigt forward Viking strijdlied. Een keten is nooit sterker dan zijn zwakste schakel. Doch naar zwakke schakels is het ver zoeken in dit nummer. “Vikings raise the shield wall. On the frontline, fight to death.” wordt een echte meezinger. Valkyria, zij die de gevallenen (van het slagveld) uitkiest, is een meeslepende death metal stamper, die tot in de perfectie is uitgevoerd. Alleen dat ‘take one’ aan het begin van het nummer had niet gehoeven. Raven’s Flight, de eerste single van het album, biedt een perfecte mix van techniek en brutaliteit met een vleugje melodie, die vooral opgeroepen wordt door Iron Maiden-eske gitaarpartijen.

Ironside, over de beruchte Zweedse koning Ironside, is een geweldig nummer, maar een beetje voorspelbaar. Het voelt net alsof je de song al eens eerder gehoord hebt. Maar aan de andere kant is het daardoor des te aanstekelijk en meezingbaar. In The Berserker At Stamford Bridge zijn we uitermate gecharmeerd door de intro, die benadrukt dat dit het themanummer van het album is. Er heerst een licht doomy maar vooral epische sfeerschepping, beklemtoond door een brutale maar vertellende zangstijl. When Once Again We Can Set Our Sails voelt alsof je over woelige baren vaart, en daar gaat het ook over. Wind, regen en woeste zee zullen de Vikings niet temmen. Mensen die gevoelig zijn voor zeeziekte zouden niet naar deze song mogen luisteren, want die gaat op en neer en zwalpt van bakboord naar stuurboord en terug. Met andere woorden een verfrissend tochtje voor echte zeebonken.

Skoll And Hati, gaat niet over drinken maar over 2 mythologische wolven. Hati Hróðvitnisson is een wolf uit de Noordse mythologie die Máni, de personificatie van de Maan, achtervolgt om haar te verslinden. Zijn broer Sköll doet hetzelfde met Sól, de personificatie van de Zon. Wanneer Ragnarok aanbreekt zullen zij beide in hun opzet slagen. Hoe dan ook krijg je een stevige brok thrashy deathmetal voorgeschoteld. Wings Of Eagles is een uptempo vinnige gevleugelde Viking strijdsong waarin thrash metal vermengd wordt met folky death metal. Afsluiter Into The Dark telt een intro met strijkers en piano(synth) en geeft even de indruk dat dit een rustige nummer zal worden. Maar niets is minder waar. Into The Dark is lekker genietbare melodic death metal met een episch randje.

“Berserker” is een uiterst sterke verzameling van Viking strijdliederen, gesmeed door een stel zwaar metalen songsmeden op het top van hun kunnen. Amon Amarth weten exact wat de fans van hen verwachten en ontgoochelen dan ook niet op “Berserker”. De zonen van Odin behouden hun succesvolle recept en voegen bovendien hier en daar een innovatieve kruidenmengeling toe. “Berserker” is een lekker hapje voor zowel aanhangers van extreme metal alsook voor meer melodieuzere fijnproevers. Ongetwijfeld doet “Berserker” het aantal fans van Amon Amarth alleen maar toenemen.

Website / Facebook