Bethlehem – Lebe Dich Leer (Prophecy Productions)

Koen Asaert    5 mei 2019

Bethlehem is een echte cultband. Hun album “Dark Metal” lag aan de grondslag van het muzikale subgenre met dezelfde naam en met de albums "Dictius Te Necare" en “S.U.i.Z.i.D.” bewezen ze zich als stichters van het suicidal/depressive black metal subgenre. Na een experimentele fase vond Bethlehem in 2016 zichzelf terug uit met een nieuwe line-up met o.a. frontvrouw Onielar (Darkened Nocturn Slaughtercult). Samen met de ongebreidelde inventiviteit van stichtend lid Jürgen Bartsch, zijn Onielars stem en straffe performance een typerend kenmerk van Bethlehem geworden.

Verdaut in klaffenden Mäulern is Duitstalige aanstekelijke stekelige black metal waarin we kennis maken met frontvrouw Onielars indrukwekkende typische vocalen. Niemals mehr leben begint dromerig rustig. Maar dat is stilte voor de storm. Zoals de titel doet vermoeden gaat het er hierop nogal pessimistisch en zelfs misantropisch aan toe. Occasioneel fluistergezang en industrial elementen maken de track nog interessanter zonder afbreuk te doen aan de black in black metal.

Ich weiß ich bin keins blijkt black metal geïnjecteerd met een grote dosis wave. Onielar wisselt af tussen haar fluisterstem en haar typische black metal strotgeluid. Wo alte Spinnen brüten brengt een duistere natuurreportage die totaal ongeschikt is voor personen met arachnofobie, maar die charmeert door de grafstem van Onielar en de hypnotiserende zwartmetalen soundtrack.

Dämonisch im ersten Blitz biedt een duivelse zwartgallige black metal track van hoge kwaliteit. In An gestrandeten Sinnen gaat het er nog minder rooskleurig aan toe. Al verdient Bethlehem wel de prijs voor het depressiefste gedicht. Ode an die obszöne Scheußlichkeit is lekker snelle technische black metal.

Aberwitzige Infraschall-Ritualistik biedt ritualistische muziek voor in lange zware, met Coral Black Velvet gewassen, zwarte gewaden geklede geraamten. Bartzitter Flumgerenne tenslotte is een smakelijk potje zwartgeblakerde teringherrie .

In “Lebe dich leer” vermengt Bethlehem klassieke black en deathmetal met invloeden van vroege wave en industrial, zonder daarbij in te boeten aan hun geliefde kenmerkende zwartgallige geluid. “Lebe dich Leer” is een sterk misantropisch en intens zwart geverfd black metal album, dat de liefhebbers van het genre zal doen watertanden.

“Lebe dich leer” is beschikbaar op Digipak CD, gatefold LP (zwart en in beperkte oplage wit vinyl) en als een ltd. 2CD box set (1.000 copies), bestaande uit de Digipak, een extra booklet, patch en postervlag en een bonus CD met twee exclusieve tracks. Bestellen kan o.a. via volgende link:

Facebook / Bandcamp