Oblivion begint met Aziatisch klinkende synths die vaag doen denken aan Vangelis, David Bowies “China Girl” of Anekas “Japanese Boy”. Snel horen we de stem van Peer Lebrecht die in het midden ligt tussen die van Andrew Eldritch en die van Carl McCoy. Oblivion is een wondermooie post gothic song met invloeden van klassieke gothic rock maar ook van post punk à la Joy Division.Vento , gebouwd op aanstekelijke bas, sinistere synths en zingende gitaren zet aan tot dansen.Daarna volgt de titelsong Kasbek waarvan de dromerige aanhef me in de sfeer van Clan Of Xymoxs “Louise” brengt en ook de rest van de song klinkt als een mix van Clan Of Xymox en Fields Of The Nephilim.
Deliverance is magistrale gothic rock met nadruk op ‘rock’. Voykova [The Healing] katapulteert me terug naar mijn jongere gothic jaren, met uiterst dansbare gothic rock Clouds’ silver lining is een bij momenten traag slepend nummer met echo’s van Nick Cave & The Bad Seeds afgewisseld met snellere passages die niet mis zouden staan op een Your Life On Hold album. Bij Dust & Dew krijgt Peer Lebrecht vocale ondersteuning van de Canadese Shannon Hemmett. Haar etherische stem zorgt dat deze bezwerende song extra hypnotiserend werkt.
Sleep vangt aan op een Garden Of Delight-achtige wijze, maar verwordt snel tot een meer The Mission- gerichte gothic rock nummer. In Interference hoor ik nog meer The Mission maar ook Editors. Morbus Me is meesterlijke moderne melancholische gothic rock. De (gothic) rock van Home lijkt op een fusie van Merciful Nuns en Placebo. Met Parting nemen Golden Apes op een melacholisch atmosferische donker poëtische wijze afscheid.