Agent Side Grinder – A/X (Progress Productions)

Koen Asaert    26 mei 2019

Zwedens electro-giganten Agent Side Grinder zijn terug met hun inmiddels vijfde album “A/X”. “A/X” is overigens het eerste album met de nieuwe zanger Emanuel Åström. Agent Side Grinder heeft de reputatie een krachtige en indrukwekkend live band te zijn. Ze hebben zeven Europese tours gedaan en op grote festivals gespeeld zoals M'era Luna Festival, Wave-Gotik Treffen, The Great Escape, Eurosonic en Arvikafestivalen. Ze openden voor bands als Suicide en Laibach en werkten samen met artiesten als Dirk Ivens, Kite en Henric de la Cour.
Deze zomer kun je ze live zien op het Amphi Festival te Keulen (D).

In From The Cold biedt onderkoelde electro met kille synthpopelementen en een dreigend Koude Oorlog sfeertje. In Decompression hoort men onder hoge druk staande broeierige elektronische klanken, alsof men ze heeft opgenomen in een duikboot op de bodem van de zee. Stripdown is een underground hit in Zweden en werd regelmatig gespeeld iop Zwedens nationale radio. Stripdown klinkt redelijk poppy en met de toevoeging van trompet roept het een retro jaren 80 gevoel op.

Allisin Sane (No. 2) is dan weer een stuk donkerder, onrustiger en beangstigender. Door de glaciale synthklanken en lichte new beat invloeden waan je je in een donkere undergroundnachtclub uit de jaren 80. Doppelgänger blinkt uit in metaalachtige beats, aanstekelijke baslijnen en uiterst meezingbare teksten. The Great Collapse grossiert in moderne dark electro met vleugjes futurepop. In MM/CM drijft een stem die door de computer is gehaald bovenop voortkabbelende echoënde electro

Bij Innner Noises gaat het tempo de hoogte in. Het kabbelende beekje is een snelstromende rivier geworden. Dit is een super aanstekelijk single-waardig nummer. Wounded Star (Feat. Sally Dige) is een persoonlijke favoriet. Wanneer Emanuel Åström en de Canadese coldwave zangeres Sally Dige samenzingen ontstaat er magie. Het resultaat is ritueel aandoende etherische darkwave.

Agent Side Grinder en hun nieuwe zanger ontgoochelen niet. “A/X” is een meer dan degelijk en gevarieerd electro-album. Dit is een aanrader voor zowel de fans van 80ies synthpop als voor liefhebbers van meer modernere elektronische klanken.

Facebook / Bandcamp