Cryo – The Fall Of Man (Progress Productions)

Koen Asaert    27 mei 2019

Cryo is een Zweeds dynamisch elektronisch duo bestaande uit Martin Rudefelt en Torny Gottberg. Na het succes van het laatste album "Retropia" heeft de band opgetreden op verschillende grote festivals zoals Wave-Gotik-Treffen, E-tropolis, Amphi Festival en het NCN Festival. Nu 5 jaar, na “Retropia” meldt Cryo zich terug met het verrassende album “The Fall Of Man” en kun je ze weer live bewonderen op zondag 21 juli op het Amphi Festival In Keulen (D) en in september op het NCN – Nocturnal Culture Night festival.

Know Your Enemy is een duistere intrigerende EBM track die het beter werk van Tricky evenaart en zelfs wat Kraftwerkiaans aanvoelt. Control was een clubhit in Duitsland en scoorde hoog in de Deutsche Alternative Charts (DAC). Het blijkt een broeierige electropopsong , die goed in het oor ligt mede dankzij de uitstekende zang. Remember is nog zo’n broeierige zoemende electrotrack , ditmaal met vroege Front 242 invloeden. Valium brengt een vuile donkere elektronische ode aan valium die op zichzelf al een roessfeertje in slow motion oproep,t zonder dat je effectief valium neemt.

Smile Forever biedt een fusie van vertraagde futurepop en EBM. Sanitarium is nog zo’n single die het goed deed in de Deutsche Alternative Charts. Sanitarium is een uiterst dansbaar, maar toch licht verontrustend nummer, dat de beklemmende en paranoïde omgeving van een ouderwetse psychiatrische instelling oproept. Decay Decay Decay – Hoe mooi kan verval wel zijn, tenminste dat idee krijg je wanneer je dit wondermooie electropopnummer hoort. When You Cross The Line is een parel van een synthpopsong, zonder daarbij oubollig of al te retro te klinken. Low Life over de tegenstelling tussen rijk en arm, heeft dan wel weer een retro intro, maar klinkt voor de rest heel modern en vooral erg duister. Human Nature tenslotte is een langzame donkere maar tegelijkertijd heel mooie gevoelige moderne synthpopsong.

Cryo serveert met “The Fall Of Man” smerige kwalitatieve moderne dansbare elektronische indiepop met bescheiden EBM-invloeden, waarvan de sterkte ligt in het sublieme contrast tussen donkere teksten en meeslepende ritmes. Dit is een sterk, veelzijdig en origineel album dat het goed kan doen bij een breed alternatief publiek.

Website / Facebook