Hocico - Artificial Extinction (Out Of Line Music)

Koen Asaert    19 juni 2019

Hocico het dynamisch duivels duo uit Mexico bestaande uit Racso Agroyam en Erk Aicrag is terug met een nieuw album dat bol staat van het smerigste soort zware dreunende beats en giftige teksten. “Artificial Extinction” is een verdere evolutie van het typische Hocico-geluid tot een nog dreigender en duisterder industrial variant die het midden houdt tussen dark’n’bass en aggrotech.
Hocico speelt op zaterdag 20 juli op het Amphi Festival te Keulen (D).

Dark Sunday, het eerste nummer van het album is ook de eerste single en dusdanig al bekend. Stampende industrial beats en zoemende en zoevende dark electroklanken wurmen zich in je oren. Dark Sunday is aggrotech in del ijn van Agonoize: een aggressieve mix van bloedende beats en grrimmige catchy vocalen. El Ballet Meccanico begint rustig en mysterieus en blijft zowaar kalm met een melodie die uit een muziekdoosje lijkt te komen, een dissonante beat die hoofdzakelijk in de startblokken wordt geblokkeerd en krakende kreunende elektronica. Titelsong Artificial Extinction bevat typische Hocico-spanningsbogen, dystopische lyrics en donkere industriële tonen met een hoek af.

Blinded Races start als een epische scifi-film en loopt een trage intergalactische race in een oneindig universum. Shut Me Down! is een echte stamper en dansvloervuller met oriëntaalse invloeden. Vooral dat laatste zet een zeker luchtigheid en frisheid tegenover de loodzware beats. Psychonaut is de tweede single uit het album en kunnen we als een oerdegelijke typische Hocico-song bestempelen, waarop het onmogelijk is om stil te blijven staan. Damaged biedt dark’n’ bass: drum ‘n’ bass van de meest smerige en donkere trant. Een experimentele mix die wonderwel werkt op dit nummer.

In Breathing Under Your Feet trakteert Hocico op zweverige hypnotische dark ambient trance. Cross The Line is een tweede dark’n’ bass song die lekker in het oor ligt door de vele Fuck You’s. Palabras de Sangre is opzwepende broeierige EBM-beïnvloedde industrial. Quiet Zone (in dead silence) begint donker dreigend als een naderend onweer, of eerder als het stille oog van de orkaan. In dit nummer weet Hocico als geen ander het gevoel van de stilte voor de storm op te wekken.

Hocico blijft ondanks haar evolutief en experimenteler geluid nog altijd herkenbaar als Hocico. Met “Artificial Extinction” zal Hocico zowel de fans van het eerste uur kunnen bekoren als een een nieuwe schare fans aantrekken. Dit is gewoon steengoede donkere alternatieve industrial.

“Artificial Extinction” is verkrijgbaar als CD, als Double Vinyl LP in blauw en zilver en als boxset gelimiteerd tot 1000 handgenummerde exemplaren inclusief CD, bonus-CD met remixes en samenwerkingen, armband en certificaat van echtheid.

Facebook