Reload 2019 . - Sulingen (D) - 23 & 24/08/2019 - Dag 1

Erwin Poppe    29 augustus 2019

Op vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus reisde wij alweer voor de 4de maal 😃🤘af naar Sulingen(D) voor de 14de editie van Reload.

Dit jaar hebben ze terug gekozen voor alle genres te spreiden over de 2 dagen en begonnen dit jaar terug om 11:20 omdat er toch op de 2 dagen tijd zo’n 24 bands de revue gaan passeren.

PRESSURE RECALL

Met enige vertraging start deze Duitse band als opener voor het Reload festival 2019. Ze noemen zich zelf new Metal, dit is zeker zo en hebben hun inspiratie duidelijk gevonden bij 'KORN'. De weinige toeschouwers die er al waren op dit vroege uur kon zanger Eric Bonnard toch voldoende meekrijgen en en eerste wall of death was een feit.

EVERGREEN TERRACE

Wat deze band brengt kan men onder de noemer melodieuze metalcore plaatsen, ze hebben geluk dat het hier zonnig weer is en warm want tenslotte als je helemaal vanuit Jacksonville  Florida komt kan dit wel eens tegen vallen met ons typisch Europees regen weer. Sinds 1999 zijn ze reeds gestart, hebben wel al heel wat band wissels ondergaan en hun naam gaat voor velen wel bekend zijn, zeker de SIMPSONS fans want de band naam is vernoemd naar de straat waar de Simpsons wonen. Bij het laatste nummer is het toch gelukt voor zanger Andrew Carey om het publiek in te gaan met de nodige hulp van de security maar hij zag het wel niet meer zitten om terug het hoge podium op te kruipen. Dan maar nog even handjes schudden aan de fans die op de eerste rij staan en ook nog even op de foto waar hij zijn tijd voor nam.

THUNDERMOTHER

'Thundermother' werd opgericht in 2009 door gitariste Filippa Nässil, deze band bestaat uitsluitend uit vrouwen en brengen hardrock met een eigen twist waar men wat invloeden van 'AC/DC' in terug kan vinden. Het vijftal brak echter pas door met hun tweede album 'Road Forever' in 2015. Echter in 2017 zijn er vier band leden opgestapt en moest Filippa terug opzoek naar vier nieuwe vrouwelijke bandleden waar ze na een aantal maanden toch in slaagde. Het rockgehalte was hun zeker nog niet ontgaan en bewijst nog maar eens hoe sterk een band daar kan uitkomen. De bezetting vandaag bestaat uit vier leden ze laten dit dan ook vandaag met veel charme en glans horen, met de opgezweepte muziek kan dit zeker al niet stuk voor vandaag. Filippa Nässil werd dan ook nog eens op de schouder van een security door het publiek gedregen terwijl ze gewoon rustig bleef door spelen.

DOG EAT DOG

Een kenmerkende mix van punckrock, hiphop en metal is wat 'Dog Eat Dog' vandaag brengt en waar ze in de jaren 90 bekend mee werden, met singles als 'No Fronts',  'Wo’s the King' en 'Rocky'. Onze Belg Marc de Backer die ooit de bas hanteerde heeft ook ooit deel uitgemaakt van deze band. Ze hebben ook een twee tal nieuwe nummers gespeeld. 'Dog Eat Dog' speelde ooit als eerste headliner op het Reload festival in 1993, wij hebben ze voor het eerst gezien in 1995 op Dynamo Open Air en sindsdien altijd fan gebleven.

NASTY

Deze Belgische band is afkomstig uit Kelmis, dat ligt op de grens met Luik en Duitsland zij brengen vooral hardcore, dit doen ze al sinds 2004. Hebben ondertussen toch een aantal albums uitgebracht maar zijn mij niet zo bekend, wat niet wil zeggen dat het niet goed is wat ze brengen. Zij brengen fucked up muziek voor een fucked up wereld, zo omschrijven ze zich zelf een beetje. Wanneer je ze bezig ziet, voel je wel dat de teksten vol passie voor de hardcore gebracht worden. Ze hebben dan ook een onvergetelijke live set neergezet.

BACKYARD BABIES

Met hun 7 albums die ze hebben uitgebracht en een Grammy Award is deze Zweedse band bekend om hun genre punk rock, hard rock en glam rock die ze brengen. Hun 8ste album 'Sliver and Gold' hebben ze in 2019 uitgebracht, waar ze nu mee op tour zijn. Van wat ik gezien en gehoord heb stel ik toch eerder vast dat deze band pure rock n’roll spelen. Zeker niet slecht.

SONDASCHULE

Zo zie je maar dat het Reload festival voor een mix zorgt op deze 14de editie want 'Sondaschule' is een ska punk band uit Oberhausen die opgericht is in 1999. Zo te zien en te horen een geroutineerde band. Maar ja? wat wil je na zoveel jaren dat ze mee draaien in dit genre, kan dit niet anders hé. Aan het publiek te zien wordt er stevig meegedaan en men zingt dan ook alle nummers zonder problemen mee.

SOILWORK

De Zweedse melodieuze deathmetalband is een band die men kan vergelijken van stijl als 'In Flames' en 'Dark Tranquillity'. De afwisseling van een cleane stem met een krachtige grunt stem maakt het totaal plaatje toch wel af, zeer goed gebracht. Er wordt ook heel erg up tempo gespeeld, strak en vooral de korte nummers zijn herkenbaar.

LORDI

Het grote publiek zal 'Lordi' kennen van toen ze het 2006 Eurovisiesongfestival wonnen met het nummer 'Hard Rock Hallelujah'. Daarna was het vooral de teksten en monsterlijke kostuums die het publiek bij bleef en aantrok waardoor ze steeds wel bekend gebleven zijn. Het is iets speciaals waardoor ze ook tournees in Amerika en Japan mochten verzorgen. De muziek kan men beschrijven als een mengeling van hardrock en heavy metal. De kostuums zijn typerend voor deze band en hebben een beetje weg van een horror film. Er is weinig beweeglijkheid maar dit komt natuurlijk door de imposante kostuums, muzikaal zeker niets op aan te merken. Dan kwam de aankondiging dat basgitarist Mr.OX de band gaat verlaten na 14 jaar. hij mag dan ook nog eens zijn laatste solo ten spreide brengen. Toen de zanger Mr.Lordi met zijn bijl als micro het podium terug opkwam wist iedereen welk nummer er ging komen en ja hoor het was 'Hard Rock Hallelujah'. Als mooie afsluiter bij terug gaan naar de press ruimte hebben we zanger Mr.Lordi achter de schermen nog kunnen waar nemen toen hij van de trap kwam en de fotografe (Dorien Goetschalckx) die op dit moment bij mij was, kon zo nog een mooie foto van hem nemen.

OF MICE & MAN

Is bekend om zijn metalcore muziek wat ze toch al sinds 2009 brengen en werd opgericht door Austin Carlile en Jaxin Hall. Zanger Austin Carlile heeft de band in tussen verlaten in december 2016 omdat het voor zijn gezondheid niet meer haalbaar was. Vandaag staan ze hier op de 14de editie van Reload festival met de nodige pyros, waar ze gretig gebruik van maken. De bassist Raad Soudani die mee is op tour met Of Mice&Man valt wel op met zijn roze basgitaar. Het is rechttoe rechtaan muziek die ze brengen, niet te veel blabla, maar rammen en beuken.

AIRBOURNE

'Airbourne' werd 10 jaar geleden gevormd in Warrnambool, Victoria. Hun eerste album’ Runnin Wild’ was één van de meest besproken en best beoordeelde debuten in de recente rockgeschiedenis en won daarmee een Metal Hammer Golden Gods Award voor beste debuutalbum. Met hun eigen creaties, hun enthousiasme en niet aflatende drive blijven ze steeds nieuw leven in het hardrockwereldje blazen. Dit jaar nog in oktober brengen ze een nieuw album uit, het is hun vijfde studio album en krijgt de titel  ‘Boneshaker’ mee.

SABATON

De Zweedse power metalband headlinede de 1ste dag van Reload festival 2019. 'Sabaton' heeft een grote fanbase in Europa en ver daar buiten. Ze begonnen hun set met ‘Ghost Division’ en wat volgde was vol energie gebracht, zoals we gewoon zijn van ‘Sabaton’. Het podium was aangekleed als een battle field, drumstel in tank, zandzakken en prikkeldraad ontbraken er niet aan... Het was een mix van nummers van allerhande albums die ze brachten en waar ‘Sabaton’ de set mee vulde tot groot jolijt van het publiek.