Liv Sin – Burning Sermons (Despotz Records)

Koen Asaert    18 september 2019

Voor diegenen die van Gothenburg's Sister Sin hielden, die zes knallende albums produceerden tussen 2002 en hun split in 2015, zal een nieuw album van zangeres Liv Jagrell onder de naam Liv Sin ongetwijfeld een stroom van opwinding veroorzaken.

Gedurende hun 13-jarige carrière verkocht Sister Sin duizenden albums en tourde ze de wereld rond met spraakmakende tours ter ondersteuning van Slayer en King Diamond tijdens de Rockstar Mayhem-festivaltour, en maakte ze deel uit van het Revolver-magazine 'Hottest Chicks in Metal' tour. Sister Sin tourde meer dan tien jaar meedogenloos door Europa en Noord-Amerika en verzamelde een zeer loyale aanhang van fans die hunkerden naar het agressieve en melodieuze hard rock-merk van de band.

Toen Sister Sin eind 2015 stopte, wist Liv dat ze haar fans veel meer te bieden had. Hieruit is Liv Sin geboren. In navolging van het “Follow Me” album en de veel geprezen “Inverted” EP keert Liv Sin terug met het krachtige knallende album “Burning Sermons”

Blood Moon Fever begint met een lekker synth-lijntje waarop met veel geweld de gitaren invallen en we kennismaken met de krachtige veelzijdige stem van Liv Jagrell die even goed in staat is je hart te veroveren als gebouwen de grond in slaat. Dit is een machtige heavy metal binnenkomer .Dat belooft voor de rest van het album. Op de klassieke metalsong Chapter Of The Witch ben ik zelf even bang dat Liv haar stem forceert met al die vocale escapades die ze uithaalt. Hope Begins To Fade is een duet met Björn “Speed” Strid, de zanger van Soilwork en The Nightflight Orchestra. Eerlijk gezegd staat Strid’s stem in de schaduw van de fenomenale strot van Liv Jagrell en komt pas echt naar boven in de refreinen.

War Antidote blijkt een echte riffzware headbanger met een geniale intro. At The Gates Of The Abyss is goede oude metal met veel punch en melodie. Slave To The Machine is een catchy maatschappijkritische song. In de wereld van vandaag krijg je de indruk dat je meer en meer gecontroleerd wordt door andere mensen en door materiële dingen, in plaats van dat je je volledige macht over je eigen levenskeuzes kunt uitoefenen. Historisch gezien waren conflicten vaak gericht tegen 'mannen van macht' en de samenleving, maar tegenwoordig is het ook de aanbidding van smartphones, sociale media en de goedkeuring van anderen. Hoe beïnvloedt het ons leven en onze geest? Uiteindelijk kan het gewoon een andere manier zijn om mensen te controleren.

The Sinner is een kort maar hevig nummer en combineert de liefde van de band voor zowel traditionele, hardrock als moderne metal. Op Death Gives Life Meaning wordt eerst een onheilspellende soundscape gecreëerd om vervolgens knallend uit de startblokken te schieten. Ghost In Dark schippert tussen stevige symfonische rock en een jaren 80 powerballade. Ondanks de toevoeging van keyboards blijft Liv’s stem toch het belangrijkste instrument. In Dead Wind Intermezzo kookt Liv Sin een stamppotje van klassieke thrash metal en meer modernere melodieuze metal.

Op “Burning Sermons” steekt Liv Sin een vurige preek af voor klassieke heavy metal met een korrelig en scherp modern randje. Met hulp van producer Emil Nödtveidt (Deathstars) werden enkele synthesizers in de mix gegooid. Het resultaat is een frisser maar nog steeds onmiskenbaar Liv Sin geluid, waarbij agressieve metal op een subliem manier gemengd wordt met melodie. Maar het belangrijkste wapen van de band is en blijft toch de geweldige krachtige ongeëvenaarde veelzijdige stem van Liv Jagrell.

Website / Facebook