Leah - Ancient Winter (Ex Cathedra Records / Sonic Rendezvous)

Koen Asaert    30 september 2019

Leah is bekend om haar "Celtic fantasy metal" en haar albums kunnen gemakkelijk dienen als soundtracks voor shows zoals Game of Thrones of Vikings. Haar eerste vier albums, 'Of Earth and Angels' (2012), 'Otherworld' (2013), 'Kings & Queens' (2015) en 'The Quest' (2018) zijn een verrukkelijke mix van een symfonische metalstijl zorgvuldig gekruid met Keltisch elementen, folk en fantasy.

Op haar vijfde album, 'Ancient Winter' dat via crowdfunding tot stand kwam, maakt de symfonische metal plaats voor een meer atmosferisch, etherisch geluid dat de harten raakt op een manier die haar vorige releases niet deden. 'Ancient Winter' biedt rustige luistermuziek, die je gerust kunt catalogeren onder folk en wereldmuziek, met nieuwe instrumenten zoals violen en uilleannpijpen die een mooie harmonie van Orientaalse sferen, Keltische folk en fantasiy opleveren.

Leah bracht wederom een ​​internationaal team van muzikale bijdragers binnen die de internationale smaak van dit album mee creëerden. Ditmaal zijn dit Troy Donockley (Nightwish) op Uilleann-pijpen, lage en hoge fluiten, Anna Murphy (Cellar Darling, ex-Eluveitie) op Hurdy Gurdy, Shir-Ran Yinon (Eluveitie) met fiddle, viool en altviool, Oliver Philipps (Everon, Phantasma) voor productie, arrangementen, orkestratie, gitaar en mannelijke zang op "Puer Natus" en Rupert Gillett (gerenommeerde strijkmuzikant met cello en salaw). Tom Mueller voerde het mixen en masteren uit en Jan Yrlund van DarkGrove creëerde de albumillustraties.

Op The Whole World Summons dat begint met mooie koorpartijen, maak ik aangenaam kennis met de mooie stem van Leah (McHenry). Dit nummer zou perfect passen in de soundtrack van een nieuw Disney wintersprookje. Light Of The World begint met klanken die zowel oosters als Keltisch kunnen zijn en ontwikkelt zich tot een kruising van Ierse folk in de stijl van Clannad en klassiek muziek. In Upon Your Destiny doet Leah’s zang me aanvankelijk denken aan Lisa Gerrard. Dit is echter een gevoel van korte duur, want Leah heeft duidelijk haar eigen stemgeluid. Muzikaal gaat deze song in de richting van Loreena McKennit, Clannad, Blackmore’s Night en Enya.

Het begin van Redemption lijkt toevallig op een folk-versie van “Send Me An Angel” van Blutengel (wat op zich al een cover is van de hit van Real Life) en heeft voor de rest ook iets bekends over zich. Net zoals de vorig songs is dit een mooi en memorabel nummer met aantrekkelijke strijkerspartijen, frivool gefluit, prachtige percussie en gelukzalige ge-hurdy gurdy. The Messenger betovert met meeslepende, ijle, atmosferische, door de wind meegedragen gezang.

Gaudete is een kerstsong die wellicht stamt uit de 16de en waarvan er al mooie versies van o.a. Erasure en Mediaeval Baebes bestaan. Ook de versie van Leah mag er best wezen. Met Puer Natus gaan we verder de verheven Latijnse tour op. Leah maakt een aantrekkelijke ‘amor’-adaptatie van dit eeuwenoude geboorteverhaal van Jezus. De liefde en vrolijkheid spat er van af. In Noel Nouvelet wordt het Latijn ingewisseld voor Frans. Dit is een wel heel Keltisch aandoend kerstlied geworden.

Op “Anient Winter” laat Leah de metal even voor wat het is en gaat volop voor sprookjesachtige adembenemend mooie Keltische folk en wereldmuziek, van het soort dat eind jaren negentig op de populaire “Spirits Of Nature”-compilaties werd verzameld. Dit is prachtige muziek die bij een breed publiek kan aanslaan. En hoewel dit een winteralbum is, ideaal voor de eindejaarsfeesten, zul je er ook de rest van het jaar van genieten.

Website / The Leah Shop / Facebook