Profanatica - Rotting Incarnation of God (Season of Mist)

Koen Asaert    1 oktober 2019

In 1990 vertrokken Paul Ledney en 2 kompanen Incantation vanwege artistieke verschillen, wat leidde tot de geboorte van Profanatica. Onder invloed van klassieke cultbands als Venom, Necrovore, Sarcofago en Bathory heeft de onheilige drie-eenheid samen een passie voor het creëren van rauwe en heiligschuldige Black Metal. De band, die tegenwoordig bestaat uit Paul Ledney (drums & vocals), Adam Besserer (gitaren) en Richard Olsen( bas) heeft sindsdien vier albums en meer dan een dozijn demo's, splits en compilaties uitgebracht. Het nieuwste hoofdstuk van Profanatica is niets minder dan godslasterlijke perversies, heiligschuldige bezweringen en furieuze, meedogenloze black metal. De koningen van de USBM zijn terug om je te zegenen met een nieuwe aanval van onheilig hellevuur.

Liturgy of Impurity valt niet zomaar met de deur in huis maar gebruikt de stormram om de poort in te beuken. Kettingzaaggitaren vliegen je rond de oren terwijl je de grond wordt ingebeukt door een meedogenloos drumbombardement. De niets ontziende slachting gaat voort op Prayer in Eclipse, algebeurt dit op een iets melodischere manier. Bij Broken Jew houdt men het drumritme aan, terwijl snijdende gitaarakkoorden langs je heen zoeven. Washed in the Blood of Lord is een met bloed bevlekte black metal parel. Sacramental Cum spuit je onder met een vulgair heiligschennend black metal ejaculaat.

In Mocked, Scourged and Shit Upon val je ten prooi van het zwartmetalen monster met snijdende snaren en hakkende drumbeats. Tithing Cunt strooit met prachtige profaniteiten die enkel van een zieke maar briljante geest kunnen komen. Bij Rotting Incarnation of God voel je als het ware de rottigheid en smerigheid langs je benen omhoog kruipen. In Eucharist In Ruin proeven we van de bittere bloedhostie van de onzalige eucharistie. Na dit smakelijk eten, dalen we in In My Kingdom neer in het rijk van de ondoden.

Profanatica biedt met “Rotting Incarnation of God” lekker gezellige ouderwetse zwartmetalen kleinkunst om in huiselijke kring van te genieten. Ideaal om bij wakker te worden samen met een kopje koffie of een goede zwarte thee of om ’s avonds onder het genot van een glas rode wijn te beluisteren. Dit is hoogstaande onzalige betoverende kwaliteitsmuziek van achter de poorten van de hel.

Facebook / Bandcamp