Egeria - As Night Falls (EP) (Eigen beheer / Hardlife Promotion)

Koen Asaert    9 oktober 2019

Egeria begon in 2013 onder impuls van Nicole. Een tijdje later introduceerden frontvrouw Nicole en keyboarder Max de eerste ideeën voor het schrijven van eigen nummers binnen de groep. In 2017 bracht de band haar eerste EP  ́Requiem of Shadows ́ uit en traden ze voor het eerst op. Uiteindelijk vond de band haar eigen sound met invloeden van klassieke, symphonische en progressieve melodieën. Nu zijn ze dus terug met een nieuwe EP "As Night Falls".

A Night At the Mansion is een meer dan behoorlijk en bekoorlijk nummer, waarop de straffe stem van Nicole onmiddellijk opvalt. What Lies Beneath heeft een goede intro, maar neemt dan helaas wat gas terug, waardoor alles net iets te langzaam klinkt. Ik ontdek wel mooie koorpartijen en tegen het einde van het nummer heeft men wel weer het juiste ritme te pakken. The Rise Of The Fallen Queen kent ook een mooie intro en mooie vocale harmonieën. De song zit zeer goed ineen, maar wordt gedomineerd door Nicoles stem. De prachtige orkestratie mag dus best nog een stukje grootser en bombastischer. Op Shattered Memories wacht men te lang om de beuk erin te gooien. Het eeste deel van het nummer is dan ook iets te braaf, terwijl het tweede deel quasi perfect is. Op Dawn Breaks vind ik dan weer wel de grootse en bombastische orkestratie die Nicoles stem nodig heeft, aangevuld met impressionante koorpartijen en grandioze gitaarsolo’s.

Egeria is een veelbelovende melodic metal band die perfecte intros en songeindes schrijft, maar in het midden soms wat blijft hangen. Nicole’s indrukwekkende stem vraagt om een grootse en bombastische orkestratie die niet altijd aanwezig is. Ik beschouw “As Night Falls” dan ook als een grote stap in het leerproces van deze talentrijke band. Hun volgend album wordt zeker nog een stuk beter.