Deaf Rat - BanThe Light (AFM / Suburban / Bertus)

Koen Asaert    12 oktober 2019

Deaf Rat zijn een stel Zweden, die vanuit verschillende invalshoeken in de hard rock scene zijn beland en naar eigen zeggen de scheuren willen opvullen in het verouderende beton tussen Led Zeppelin, Black Sabbath, Guns N 'Roses en Pantera. Deaf Rat heeft maar één boodschap: leef je leven ten volle, want het is het enige dat je hebt!

De band, bestaand uit Frankie Rich (zang), Pat Kramer (gitaren/zang), Max Lander (gitaren/zang), Nic Lester (bas)en Karl Löfgren (drums) belooft een donkere langspeler met zware riffs, sterke melodieën en verleidelijke deuntjes. De titel is ontleend aan het eerste nummer dat voor het album is geschreven - een emotioneel stuk over anders zijn en opkomen voor je individualiteit tegenover het benadelen van mensen.

Het album is geïnspireerd door het nieuws van gisteren, vandaag en nmorgen, waarin politiek en relgie worden gebruikt om verschrikkelijke daden te rechtvaardigen. Het album vertelt het verhaal van mensen die vastzitten in een wereld waarin vrije wil langzaam maar zeker, stap voor stap wordt weggenomen, zonder dat iemand het merkt. Dit eerste hoofdstuk van Deaf Rat werd geproducet door Erik Beglund en de band zelf en kan gezien worden als de soundtrack van een donkere, korrelige dystopische film geregiseerd door de Duivel met een cast van door en door slechte mannen en kwaadaardige vrouwen.

Fallen Angels valt met de deur in huis en is een catchy hard rock track waarop het aangenaam kennis maken is met het stemgeluid van Frankie Rich. Hail The End Of Days heeft een oriëntaalse intro en is zo mogelijk nog aanstekelijker dan het vorig nummer. De song zet aan tot meezingen en bij gelegenheid ook tot het betere luchtgitaarwerk en wordt bekroond met een ontploffing op het einde. Het krachtige Tying You Down tracteert op lekkere gitaren, rusteloze ritmes en vocaal topwerk.

Save Me From Myself lijkt een serieuze single-kandidaat met zijn ideale combinatie van power en melodie. Titelsong Ban The Light kent een mysterieus begin en knalt er vervolgens op los wat zorgt voor opgeheven vuisten, bescheiden pogingen tot nekgymnastiek en het nodige meezingwerk. Bad Blood blijkt een gevoelige en uiterst geslaagde ballade, die zelfs voor zakdoekmomentjes kan zorgen.

Make You Suffer is een hard, snelle (en soms letterlijk) explosieve song. Het gaspedaal blijft ingedrukt bij Say You Love, dat de wereld toont door de ogen van de wanhopigen. Het stevige wilde Wanted Forever nodigt uit tot energiek wijdbeens luchtgitaargeweld. Met Welcome To Hell eindigt Deaf Rat in schoonheid met een langzamere, aangename hard rock song met invloeden van klassieke muziek.

“Ban the light” is het verrassend indrukwekkend debuut van Deaf Rat waarbij de donkere dystopische thematiek in een stevige vrolijkere hard rock verpakking is gestoken, zodat het geheel in een meeslepende energetische balans blijft. Dit is een uiterst sterke binnenkomer van een band, waarvan we nog veel meer zullen horen.

Website / Facebook