Fallcie – Born Again (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    17 oktober 2019

Fallcie verrees als een feniks uit de assen van Nu-Nation en is klaar om de wereld te veroveren. Als Nu-Nation toerde de Russische band uit Sint-Petersburg veel door heel Europa (6 Europese en 1 Russische tournee), bracht 3 volledige albums uit, deelden het podium met Soulfly, Ektomorph, Betraying Martyrs, enz. De band veranderde van naam en zangeres en brengt met “Born Again” hun debuutalbum als Fallcie uit.

The Pulse of Fallcie gooit onmiddellijk de beuk erin met meeslepende verpletterende metalcore. Zangeres Valentina Lavrinenko bewijst over een geweldige brutale strot te beschikken en ook de cleane vocals zijn wel melodieus maar niet al te afgeborsteld. Nebula kent een heel melodieus begin zodat je wel eens verkeerdelijk zou kunnen denken hier met een gothic metal band te maken te hebben. Dat misverstand zal niet lang duren want al snel verandert het zoete in rappe rauwe vocalen. The Longest Road blijkt van extra stroom voorziene hard rock. Op het Jinjer-iaanse Emptiness gaat het er een stuk sneller en heviger aan toe.

Rock'n'Rolla schippert tussen nu metal en metalcore wat een schitterend resultaat oplevert. Op het wilde Where The Journey Ends kan drummer Nikolai Kondratiev zich naar hartelust uitleven. Voice of Decay valt vooral op door de mooie refreinen temidden van het brute geweld. Espers blinkt uit in de “schone en het beest” methodiek, waarbij zowel de beauty als het beast goede punten scoren.Wake Up wekt je brutaal uit je slaap met een grandioze portie groove metal. You Are Nothing, groovet er verder op los. Valentina’s stem slaat in als een sonische bom en trekt diepe groeven in je ziel. The Black is een geslaagde geluid mix van groove, thrash, gothic en black metal.

Fallcie lijkt het Russiche antwoord op het Oekraïense Jinjer. Valentina Lavrinenko’s stem is wel iets minder sterk dan van Jinjer zangeres Tatiana Shmailyuk maar komt wel aardig in de buurt. Ook qua songwriting kan Fallcie zich meten met Jinjer. "Born Again" is dan ook een album met 11 ijzersterke metalcomposities die nooit vervelen.

Facebook / Bandcamp