Mayhem - Daemon (Century Media)

Koen Asaert    13 november 2019

Het Noorse black metal instituut Mayhem is terug met een nieuwe plaat, wat voor vele collega’s de aanleiding vormt om een discussie te beginnen over welke plaat van Mayhem nu de beste is. Ook over “Daemon” zijn de meningen verdeeld gaande van de slechtste plaat tot de beste plaat van Mayhem ooit. Nu, alles is relatief en Mayhem brengt geen overbodige of slechte albums uit.

The Dying False King klinkt met elke luisterbeurt beter. De song begint als typische ouderwetse huis-, tuin- en keuken black metal maar wordt voortdurend interessanter door o.a. de vele wissels en tamelijk gevarieerde vocalen van Attila. Het vurige Agenda Ignis vertelt over het leven in de hel en houdt door zijn grillige spanningsboog de aandacht van de luisteraar erbij. Bad Blood zet allerminst kwaad bloed maar doet wel het hart sneller slaan en je nek bewegen. Het basspel van Necrobutcher neemt het op schitterende wijze op tegen de dubbele gitaarsound van Teloch en Ghul.

Het meeslepende Malum biedt de perfecte gelegenheid om je Latijn wat bij te spijkeren. Dit is wel stukken beter dan die éénwoordige toverspreukjes van Harry Potter. In Falsified And Hated brandt de hemel en ook het vuur in je hart. Op Aeon Daemonium roepen de lieve kerels van Mayhem op geheel eigen wijze demonen op om engelen te verkrachten en te verbranden.

Worthless Abominations Destroyed is old school black metal waarin Attila op poëtische wijze vertelt over het voorbereiden van oorlog tegen de goden. Op het mysterieuze dichterlijke Daemon Spawn kan Atilla zich volledig geven. Of Worms And Ruins steekt tekstueel de black nog eens extra in de black metal. Het onheilspellende Invoke The Oath geeft me de gelegenheid Hellhammer te danken voor zijn helse gehamer op het drumstel.

De Ltd. CD Mediabook biedt nog 2 bonustracks: Everlasting Dying Flame is iets langzamer van aard en vertelt over de eeuwig brandende ziel. Black Glass Communion tenslotte, één van de meest bombastische en intense nummers op het album. is een onheilig demonische gebed. Heb je de e Ltd. Deluxe LP Box Set aangeschaft, dan kun je nog genieten van 3 bonustracks: Evil Dead (Death cover), The Truth (Death Strike cover) en Disgusting Semla (Morbid Cover).

Mayhem levert met “Daemon” een zeer goede en gevarieerde black metalplaat af, die voor elke black metalfan verplichte kost zou moeten zijn.