H3KTOR - SQUARES EP

Van Muylem    4 maart 2024

Het is al geleden van voor  covid-19 uitbraak dat H3ktor nog eens in een opnamestudio heeft vertoeft om nieuw materiaal te smeden! Dat wil echter niet zeggen dat ze hebben stilgezeten. Naast het introduceren van een vierde lid als lead vocals en een spetterende show op één van hun droom podia, ‘Grensrock Menen’, zijn ze in de studio gedoken om een nieuwe EP op te nemen. Hiervoor klopten ze terug aan bij Kristof Maes van ‘Closed Sessions Recording Studio’, die tevens de mix voor zijn rekening nam. De plaat werd geproducet door Nelis Wattijn van ‘Lawaoi’ en gemasterd door ‘Jerboa Mastering’.

Eerst wat extra duiding en context.

Deze nieuwe EP is getiteld ‘SQUARES’. Ze zijn niet enkel een band met vier leden geworden, maar ook op maatschappelijk vlak zijn ze, volgens bovenstaande definitie althans, ‘SQUARES’ geworden in het proces des levens. Of dat zou je toch kunnen denken als je ze zou zien. Maar is dit zo?! Daar laten wij u als muziekliefhebbers wel over oordelen.

De EP start met ‘Drowning 2.0’, een revisie van het nummer ‘Drowning’ uit hun ‘Sensus’ EP, dat een luchtige wens bevat om hun wilde haren niet te verliezen. Ik hoor een diepe bas die lekker weet te ronken. De zang valt mee en heeft bij momenten wel iet weg van EV (Pearl Jam). Het geheel klinkt niet slecht, maar heeft wel enkele afspeelbeurten nodig voor het tot zijn recht komt.

Hierna volgt ‘Steps’, een song over polarisatie en een wereld die zichzelf veel te serieus neemt. Ze durven al eens maatschappijkritisch zijn in dit verkiezingsjaar! Ze beginnen met een ronkende bas, een paar stevige backings die zorgen voor dat extra laagje. Ik hoor duidelijk dat ze er plezier in hebben.

Het derde nummer ‘Dogs’ is hun visie op de vluchtelingenproblematiek in Calais en hoe deze mensen soms als honden worden beschouwd door de maatschappij. Het is het stevigste nummer van deze EP geworden. Je hoort en voelt duidelijk hun woede aangaande het onderwerk van deze track. Naar het einde toe hoor ik zelfs een stukje Bombtrack (Rage Against The Machine).

Het laatste nummer ‘Dawn’ is een zeer persoonlijk verhaal over het vroege verlies van een kindje. Het nummer is gevuld met symboliek en verdriet. H3ktor vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de ouders, terwijl hun gastzanger Simon Clement het verhaal van het verloren kind vertolkt vol echtheid en oprechtheid. Op vocaal vlak hoor ik een muziekaal duet tussen Soundgarden en Pearl Jam waarbij beide heren om de beurt lekker mogen schreeuwen en hun woede tekeer laten gaan en dit om hun verdriet te verwerken. Het is een bijzonder emotioneel en pakkend nummer waarbij je niet gaat twijfelen aan de echtheid van hun pure en rauwe emoties. Het hoogtepunt van deze EP!

Met deze EP nemen ze ons mee op een tocht van luchtigheid naar duisternis en dat op hun eigen, typerende manier. Voor mij was dit een ontdekking, want ondanks hun weldra 10-jarig bestaan is het de eerste keer dat ik iets te horen krijg van deze heren en ik kan zeggen dat het me wel beviel, ook al hoor ik hier en daar nog iets teveel externe invloeden (weliswaar op een grandioze manier gebracht).

De Single ‘Dogs’ werd op 1 maart via alle streamingdiensten gelost en zal gevolgd worden door de full EP op 29 maart. De plaat zal enkel via streaming beschikbaar zijn, maar wie weet hebben ze voor hun 10-jarig bestaan in 2025 een specialleke in petto!?

De release show vindt plaats op 25 mei in ‘BoegieWoegie’ te Menen met de oerdegelijke band Despite Us als support.