Audrey Fall - Mitau

Erik Vandamme    23 februari 2014

Audrey Fall afkomstig uit Jelgava, Letland ontstond in 2010. De band heeft enkele line-up en muzikale stijlveranderingen ondergaan. Nu brengen ze hun debuutalbum uit onder eigen beheer. Mitau bevat invloeden van de zachtere kant van post-rock en het zwaardere werk van post-metal wat resulteert in een heel uiteenlopend contrast van klanken, ritmes en melodieรซn.

Verschillende uiteenlopende emoties worden dus aangesproken, eerst zalvend en je tot rust brengt, dan je hevig doen headbangen, om af te sluiten met een intens mooi moment. Dit is zowat de rode draad doorheen Mitau geworden. De opbouw is dan ook telkens wat hetzelfde, de verschillende tempowisselingen en instrumentale uitspattingen geven je een gelukzalig gevoel. Een voorbeeldje is Wolmar dat eerder traag op gang komt met een twinkelende gitaar, waarna de drums even worden opgedreven tot een hoogtepunt waarna de storm gaat gaan liggen en we uitzien over de verre stranden.

Op dat instrument Drums willen we trouwens even terug komen, in de meeste gevallen is het voornaamste instrument bij postrock en postmetal de gitaar, die neemt uiteraard ook bij Audrey Fall een belangrijke plaats in. Maar het zijn toch wel duidelijk de drumpartijen die het verschil uitmaken. Zoals iedereen weet geven de drums het ritme aan, bij Mitau doen ze net iets meer dan dat. Ze geven zelfs een meerwaarde aan het geheel, en dat is een merkelijk verschil met de doorsnee bands in het genre.
In elk geval is Mitau een gevarieerd album geworden waar alle aspecten in de brede zin van het woord van de gebruikte instrumenten worden tentoon gespreid. Zoals we aangaven, puur emotioneel zorgt dit voor een heel complex gevoel dat we over ons heen krijgen. Van het ene uiterste tot het andere worden we gedreven. Daar zijn we bij het grootste plustpunt aan dit album gekomen, het enorme pallet aan tempowisselingen doen je de aandacht geen moment verslappen.
Bovenop al deze pluspunten is het meest in het oog springende echter de haast perfecte samenvloeing van twee muziekstijlen, postrock en post-metal tot een pallet van uiteenlopende klanken. Zoals we eerder aangaven, alle emoties in je lichaam en ziel worden op Mitau aangesproken. Daarom lijkt het ons een must have plaatje voor iedere liefhebber van puur instrumentale muziek in al zijn vormen. Aanrader!

01. 1944
02. Petrina
03. Wolmar